April 2017

Värmen här, snö och is borta.

[counter]

 

3/4 I helgen åkte presenningarna av och sprayhood och sittbrunnstält monterades. Tog också bort det bruna på skrovet som kommer från saltet så nu är det polering och vaxning kvar. Det är tungt för en gammal gubbe så jag hoppas på lite hjälp. Mitt nya storsegel ligger färdigt hos segelmakaren så nu börjar det suga i seglingstarmen. Nu är det bara 115 kvar till 100,000 besök! 

4/4 I dag har jag hämtat nya kläder till damen. Det blev ett nytt storsegel med ca 2 m långa stående lattor. Skall bli intressant att se hur det fungerar. Har också fått tips om vad jag skall göra med fall och uthal som sträcker sig som gummisnoddar. Det skall bli ett mycket intressant test!

9/4 Någon gång under lördag fm. passerades 100.000 besökare, häftigt, sedan maj 2013! Har slitit hårt med vax och polering men orken sätter stopp. Det som tidigare tagit en lång dag har nu tagit 2 och ändå är 25% kvar! Men jag kan ju fortsätta någon vardag i veckan eftersom jag inte måste jobba. Efter tvätt av överdelen börjar båten se trevlig ut så jag kanske ska behålla den, åtminstone har prutmöjligheterna minimerats. Jag vill ju också ha betalt för mitt arbete.

14/4 Äntligen, skrovet färdigpolerat! Har också hissat det nya storseglet som ser riktigt bra ut, det syns på vissa detaljer att det är duktigt folk som tillverkat det. Ibland är det nästan för bra. Hade bandet i halshornet varit en mm. kortare hade jag inte fått fast det. Kan definitivt rekommendera Royal Marin i Västervik.

17/4 Det blev en snigeltur i helgen. Det heter väl så när man har huset med sig. Först blev det Femöre, det lät ju billigt och bra. Det är en del av Oxelösund med gästhamn och ställplats för husbilar. Tyvärr var inte fortet öppet. Därefter fortsatte vi till Trosa som är en trevlig lien stad. Hemvägen gick på mindre vägar via Gnesta, Katrineholm, Odensbacken, Brevens bruk och Hjortkvarn. Vi har haft kanonväder hela tiden trots att det varit kallt.  

23/4 Vet inte hur många gånger jag lovat mig själv att aldrig mera bottenslipa och måla en båt. Nu har helgen ändå ägnats åt den sortens tortyr. Den här gången har jag mest hantlangat åt ett barnbarn, Christian, som använder den gamla Maxin. Att ta bort gammal epoxitjära från en rostig järnköl är ingen lek, vi har förbrukat slipskivor för 2 tusen kr. Dessutom har det gått åt 3 säckar blästersand. I morgon skall vi bara slipa av det värsta på resten av botten och sedan lägga på epoxi. Det skall bli 5 lager före gift färg med långa torktider tack vare den låga temperaturen så det tar väl en vecka. Jag förstår de som håller på med modellbåtar! 

24/4 Färdigslipat men regn satte stopp för målningen. Det måste vara torrt när man lägger på epoxin annars målar man in ny rost. Väntar på torkväder och får troligen finputsa före målning för att det skall vara helt rostfritt.

25/4 Har hittat alger i tanken på Nikoline. Köpt en sug och sugit ut ca 10 liter diesel som innehåller en massa svarta slemklumpar. Hoppas det fungerar nu, sjösättning imorgon. På Maxin har kölen rostat så att jag varit tvungen att spackla upp ojämnheter. Just nu är det jobbigt att vara redare!  

26/4 Äntligen flyter hon! Tror inte att jag någonsin sjösatt så sent. Jag kom i som andra båt så nu skall det nödvändiga transporteras igen. Det jag spacklade på Maxin igår har inte härdat idag. Det beror nog på den globala uppvärmningen så det är bara att vänta. Det är mycket bilåka mellan Stegeborg och Vadstena nu.