Målsättning och sammanfattning.

Först och främst skall det vara semester, en jäkligt lång och kul sådan! Vad är då definitionen på semester? För mig är det tid utan måsten! Hur lång den skall bli står skrivet i stjärnorna. Jag tänker vara ute så länge jag tycker det är kul och kan finansiera det hela. Med hänsyn till statens generösa trälarvode så blir det att leva på tunn soppa. Varje gång kronan stärks mot Euron får jag dock löneförhöjning! Genom att smita från diverse avgifter så kanske det går någon månad till...

Min avsikt har varit att ta mig till östra Medelhavet via kanaler och floder. Först via Östersjön till Swinowitche och Stettin för avmastning. Sedan Oder och kanaler till Berlin. Därefter mindre sjöar och kanaler till Mittellandkanal och ytterligare ett par kanaler bort till Rehn. Mot strömmen 19 mil upp till Koblenz där jag har vikit av in på Mosel. Även där mot (den svagare) strömmen till Nancy, där jag övervintrat 4 månader. 1/4 2009 fortsätter jag på Marne-Rein kanal upp över bergen och genom km-långa tunnlar ner till Strasbourg. Väl där blev det Rehn norrut med strömmen till Mainz där jag vek av in på Main för att gå mot strömmen till Bamberg där jag fortsatte på Main-Donau kanal upp till 406 m. över havet. Det påstås vara det högsta man kan komma i världen utan att lyfta båten. Ner till Kelheim, ut på Donau och vidare mot Svarta Havet. Jag har därmed klarat av ungefär 4400 km. kanaler och floder.

l Svarta Havet blev det söderut till Bosporen och vidare genom Marmarasjön till Medelhavet. Där har jag seglat söder ut genom Grekiska övärlden till Samos varifrån det blev väster ut till Aten. Sedan söderut innan jag drog mot öster till Turkiet. Jag föjde sedan kusten till Finike där jag övervintrade. Har sedan seglat utefter kusten ytterliggare öster ut och över till Cypern. Där har jag vänt och gått tillbaka utefter kusten till Alanya som blev ny utgångspunkt. Jag har sedan seglat öster ut ända till Mersin innan jag vek söder ut till Lattakia i Syrien. Tyvärr fick jag påhälsning av Tors hammare där så att jag blev tvungen att ta mig tillbaka till Alanya för att byta alla komponenter som är kopplade till en elkabel och övervintra där. Har sedan följt kusten upp till Marmaris där jag övervintrat, och gjort många avstickare till grekiska öar. Därefter seglade jag norr ut och via några öar kom jag till Greklands ostkust som följdes ner till Corintkanalen innan jag tog sommaruppehåll i Messolongi. Höstens seglingar företogs i västra Greklands övärld och vintern tillbringades på land i Preveza. Därefter har jag seglat norr ut i Adriatiska havet och gästat Albanien, Monte Negro, Kroatien, Slovakien och Italien innan jag tog mig ända ner till Kreta för att sedan övervintra i Kilada på östra Pelloponesos. 2014 har jag tagit mig via södra Pelloponesus till Malta och sedan norr ut via Messina och ett antal öar till b.la. Stromboli och Capri och vidare till Port saint Lois och Saone och Rohne till kanalen Rohnen au Rihne. Därefter Rehn norr ut via Loreley till Amsterdam och påmastning. Därifrån via "Stående mastrutten"norr ut till Lauwersaug och sedan Engelska kanalen,  Kielkanalen, Stora Bält och Kattegatt till Göta älv, Vänern och Göta Kanal, över Vättern till Vadstena.  2015 blev det en resa genom Ryssland upp till Vita havet och Barents hav och runt Norge. 2016 blev det Norge igen, sedan Shetland, Orkney, Scotland med Caledonian kanal och genom Danmark.

Hittils besökta länder är Sverige, Danmark, Polen, Tyskland, Luxemburg, Frankrike, Österrike, Slovakien, Ungern, Serbien,  Rumänien, Moldavien, Ukraina, Bulgarien, Grekland, Turkiet, Syrien, Nordcypern, Albanien, Monte Negro, Kroatien, Slovenien, Italien, Malta Finland, Ryssland, Norge och Scotland. Flera av dessa har jag besökt mer än en gång. Jag har träffat massor av trevliga människor och några få banditer. Jag är ute för att ha kul, inte bråk. Jag har ett eget speciellt piratmedel med mig!! Dessutom fullt lagligt utan licens!! Hittills har jag nästan bara träffat på trevliga människor.

Det är stora kontraster att ena stunden vara i centrum av en storstad och någon timme senare ensam på landsbygden eller i skogen eller kanske mitt i en vinodling.

Ibland har jag tyckt att det varit jobbigt att ta mig ut och in i Vättern som ligger 88 m över havet men det beror nog på att jag gjort det så många gånger att det blivit en ovana. Närmare bestämt 55 gånger enkel i någon riktning. Så är det att ha hemmahamn i dricksvatten. Det har också en och annan fördel men det är kul med nya slussar, båtliftar och att segla på ett blått Medelhav.

Göta kanal som jag måste gå för att komma hem kostar ca 2,600:- via västkusten och det dubbla österifrån. Det är ok. som semester eftersom gästhamnar och el är gratis och det går att spendera en hel semester där. Det är ett hån mot oss som måste dit och vill spendera så lite tid som möjligt där. För oss är det minst 2 dagar. Det är mera än jag betalat för hela Europa t.or. under flera år !!! Alla kanaler i Europa är gratis utom de franska som kostar ca 1000/mån! Jag har 2015 tagit en tripp på 4000 M genom Finland, Ryssland, Vita havet, Barentz hav och runt Norge till västkusten. En häftig resa som troligen ingen svensk gjort åt det hållet tidigare. Totalt har jag besökt 28 länder per båt....