Blogg

Nya mål!

[counter]

2/7 Igår tog vi oss till Västervik och hade bestämt att gå till Idö för middag och fundera över vart vi skall segla. Första tanken var Gotland men på väg ut hittade vi fin nordlig vind så då seglar vi givetvis söder ut! Vi fortsatte till Skeppsgården där det finns en SXK-boj. Mulet och tråkigt väder så det blev middag under sittbrunnstältet. I morse sken solen även på dom goda så vi trivdes med svag vind. Ute på havet fick vi vinden mitt i näsan så det blev bidevind mot Oskarshamn. Det blev dags att slå och bara 5 minuter senare vrider vinden till väst! Snacka om flyt! Därefter ökade den sakta till över 10 m/sek så vi fick reva en del för att inte ramla omkull men jäklar vad det gick. Över 7 knop flera timmar. Hade tänkt ta oss till Kalmar men vi har ju semester så det blev Borgholm efter 8 timmar där de just bränt ner vår favoritkrog. Här är det väldigt lite båtar, ca 20 totalt men vi är 6 Hallberg-Rassy! I kväll mojnar det så det blir nog en lugn natt trots SMHI-s hot om 11-13 m/sek.

3/7 Vaknar av att det gungar rejält och viner i masterna. Frukost och funderingar vad vi tar oss till. Inte helt enkelt att ta sig ut utan att förstöra något men den finska grannbåten går och repar bara min båt lite. Efter en stund kommer jag på hur vi skall få upp fören mot vinden så det blir en lång tamp i en ring och sedan får ankarspelet dra upp oss i vindögat och sedan släpper Margitha ut oss så att jag kan ta bojhaken och sedan är det bara att dra iväg. Kul att se bekymrade båtgrannar! Ut ur hamnen är vi ibland nere i 1 knop men gasar för minst 6! Vågorna och motvinden håller igen. Så småningom kommer vi till Kalmar och där hittar jag en långsidesplats som ingen vågat ta. Jäklar vad båtägarna runtomkring försöker hjälpa till när de tror att jag skall krascha deras flytetyg! Vi tar det lugnt och förtöjer smidigt och efter en stund stänger de sina fågelholkar...

4/7 Vi tar oss ut smidigt och seglar direkt inne i hamnen vilket säkert retar någon och sedan drar vi vidare söder ut i växlande vindar. Hoppar över det vanliga Kristianopel, inte lika kul när inte Sven-Erik är hamnkapten längre. Vi går till Sandvik där jag inte varit tidigare. Mycket luriga grynnor på vägen in om man vill smita kortaste vägen. På kvällen tar vi cyklar till butiken 1 km bort och på vägen hem ser jag ett moln som jag inte gillar. Tillbaka, kapell upp och efter 1 min, regn som övergår i åska och hagel! Man skall ha lite tur! Därefter en jättefin kväll!

5/7 Startar kl. 6 mot Bornholm. Efter Utlängan är det bara att skota hem, det blir dikt bidevind hela dagen med ibland stökiga vågor. Går direkt till Gudhjem somär uppkallat efter mig. Framme trötta efter 60 M kl 17:15. Efter en hamnare går vi till Rökeriet för middag bestånde av fisk och sill av alla tänkbara sorter. För gott så man blir ju stoppmätt. Utanpå oss ligger 3 tyskar i lånad Bavaria med problem. Jag har lovat fixa det i morgon.

6/7 Fixar tyskarnas Furlex och mastrulle varefter vi blir bjudna på middag i kväll. Kanonväder hela dagen! Går och handlar vilket inte är kul här. Butiken ligger säkert 40-50 m. högre upp men det går ju lätt hem. Backen är så brant att det är förbjudet att cykla nerför!! Kul människor hela kvällen med en massa tyska skämt

7/7  Efter en sen kväll med våra vänner vaknar vi med massor av moln. Frukost innan vi kommer loss bland andras elkabkar och skot. Sedan vidare mot Allinge som är en perfekt hamn för provision. Vi handlar hela lagret av både Grants och London Dry Gin vilket är billigare än Sverige. De kan inte åstadkomma en kartong! Sedan vidare mot Sverige och Carlshamn och en bra middag på skutan i hamnen. Normalt går jag inte på dessa turistfällor men den här är o.k. Bra mat och priser!!

8/7 I går när vi gick in i hamnen struntade vi i gästahamnen och la oss i fiskehamnen. Det sitter skyltar om avgift men siffrorna är övermålade så jag tog för givet att avgiften är slopad. När jag åt frukost kom en "hamnkapten" och ville se biljetten att vi betalat. Jag förklarade att det inte kunde vara någon avgift eftersom siffrorna var borta. Han visste inte det men åkte och tittade. Kom tillbaka och krävde 275:- och avgiften i gästahamnen är 205:- med toa och duschar. Jag sa vad jag tyckte och vägrade betala. Vi gick sedan en promenad i den fina staden med trevliga hus och kullerstensgator. Sedan hissade vi på redan inne i hamnen och har haft vinden från samma sida hela dagen. Har nu tagit kväll i Nogersund nära Hanö. Skall finnas en bra restaurang Skutan här som vi måste prova.

9/7 Restaurangen provad. Ser inte alls märkvärdigt ut men fantastisk mat och trevlig personal. Efter ett tag kom vi på att kocken köpt sjökort av mig. Molnigt idag, hoppas det klarnar upp och kommer lagom myckt vind. Vi seglar till Lökanäset på Aspö. Tyvärr är fortet Drottningskär stängt, annars finns där en restaurang i häftig 1600-talsmiljö.

10/7 Spegelblankt hav så det blir motorgång genom Hårsfjärden och Gåsfjärden. Vi ser skylten med en överstruken u-båt där U 137 stod på land. Det finns en skylt under men tyvärr är texten på svenska, den borde väl varit på ryska. Vi fortsätter till Kristianopel där det sedan många år är bryggdans på måndagar. Den blir avbruten av en häftig regnskur straxt efter 8.

11/7 Fortsätter norr ut och passerar Kalmar för att se något nytt. Går till Stora Rör, en liten trevlig hamn dit det gick färja före brons tillkomst. På kvällen blev det ytterliggare ett trevligt restaurangbesök. Nästa morgon skulle vi köpa färskt bröd, frallor kostar 15:-/st och vanliga bullar 30:-/st. Det blev bara 2 frallor...

12/7 Hasar vidare utmed Öland och tittar på de många underliga stenformationerna. Tar kväll i ett nästan fullt Byxelkrok. Sent i går kväll kom en tysk som inte gjorde något större försök att hitta en plats trots att det finns 2-3 stycken, utan han går ut och lägger sig på en av de bojar som finns utanför hamnen. Det har han säkert ångrat eftersom det kom vind på 12-13 m/sek från NV. Inne i hamnen är det nästan helt stilla men hans båt har dykt i vågorna och han har försökt att ha en bit av storseglet ute löst skotat.

13/7 I dag blir vi nog kvar i hamnen om inte vinden lägger sig. Margitha skall vara hemma på söndag eftersom hennes semester är slut då. Visfestivalen i V-vik börjar på fredag så vi tar oss nog dit. Vi har bara en dags segling kvar. I kväll blev det nytt krogbesök eftersom vi var nöjda med gårdagens och det blev reklam på piren av Stockholm rythm and brass band. Kan rekommendera krogen Hamnpiren.

14/7  Vi seglar till V-vik. Motorgång i början men sedan fin segling. Vi går till borgen för att lyssna på musiken. Inget att ha men kul att titta på människorna och alla båtar utanför. För en gångs skull gör vi middag i båten.

15/7 Åker och skaffar plattfendrar eftersom den hyrda 4 m. båtplatsen bara är 3,8. Bedrägeri att mäta från bommarnas mitt. Tur att jag inte fick en plats med gångbara bommar då hade den bara varit 3,50. Har fått en skrapskada efter en bom när fendrarna åkt upp och hamnat på utdsidan. Köper också nya hållare till sittbrunnsbordet. Marknad i stan så vi går dit och tittar en stund. Jag är ju ingen älskare av krimskrams så jag tröttnar fort. På kvällen blir det nytt krogbesök eftersom Margitha skall hem i morgon bitti.

16/7 Seglar norr ut för att hämta upp Rolf som seglade med mig ett par dagar i Norge förra året. Han får skjuts till Fyrudden av andra seglare från Mjölby. Det blir snabbaste seglingen dit som jag kan minnas, 5:45.

17/7 Vi seglar vidare norr ut i hårda vindar. På Bråviken 17 m/sek som mest men jäklar vad det går! Vi hade tänkt att stanna i Arkö men bra vind från rätt håll är vi för snåla för att ge bort så räknar med Oxelösund istället. Väl där fortsätter vi eftersom farten är bra, ibland över 9 knop. Vid V:a Stendörren tar vi kväll. Det blev dubbelt så långt som vi tänkt och gasten har klarat sig utan att bli sjösjuk. Kanon fin kväll, lite kallt och här kom årets första myggor. Hoppas det också var dom sista. Inte för att jag missunnar småfåglarna mat utan för att jag tydligen är en riktig delikatess. Jag har tydligen rätt blodgrupp.

18/7 Vidare mot norr och hamnar i dyra Nynäshamn. Här gäller det att nyttja alla faciliteter så det blir ju givetvis bastu. Sedan krogbesök på skutan i hamnen som levererar den bästa pepparsteken på länge och dessutom till rimliga pengar! I morgon drar vi vidare mot norr!

19/7  Mot norr igen! Växlande vindar och målet är Sandhamn. Det stökar lite med vinden på vägen som växlar dramatiskt från NV till SO och allt däremellan På kvällen blir det först sill och potatis med tillbehör innan vi gästar hotellkrogen för några öl. Här blir man lätt uppraggad av diverse damer men det gäller att backa ur i tid!

20/7 Rolf mönstrar av så jag drar ensam vidare mot norr. Passerar massor av fina öar i ytterskärgården, bl..a. Nassa. Jag tar mig upp till Furusundsleden och ankrar vid Botvidsskär. På kvällen passerar 13 stora färjor som  ser ut som städer i mörkret. Ofattbart att det finns underlag för alla.

21/7 Upp med ankaret kl 7 och motorgång över Ålands hav. Hade tänkt ta kväll vid Rödhamn men klockan är bara 12 så jag fortsätter till Degerhamn och Lotsuddens marina. Där fattar jag att jag blivit 1 tim. äldre eftersom klockan skall ändras. Handlar lite förnödenheter och tar en bastu som ingår i hamnavgiften på 25 Euro. Hamnkaptenen skulle nog också behövt en rengöring.

22/7 Vaknar sent, kroppen har inte ställt om till finsk tid. Börjar med en genväg som skall vara 1,8 m djup. Spännande så jag kör väldigt sakta men tar inte i botten. Väl ute tar jag en bredare farled som går mot Åbo och får en fin segling innan jag viker söder ut. Ofattbart kargt, ser ett enda hus som är svartmålat på hela dagen. Hittar en marina i Korpoström där jag får mat och hamnavgift för 60 Euro. Dyrt!

23/7 Uppe tidigt och tankar för 212 Euro. Drar öster ut på ett blankt hav men senare kommer lite vind och hjälper motorn. Fortsätter 52 M till Hangö där det finns 2 gästhamnar som sitter ihop. Jag tar den billigare stadshamnen men blir av med 28 Euro och äter sedan en god skärgårdstallrik för 39 Euro. Det är dyrt att ligga på topp! Restaurangerna är fulla och på flera får jag beskedet att det tar minst en timme att få mat.

24/7 Bara 5 månader kvar till julafton! Fortsätter öster ut med lite vind från alla håll. Blir lite irriterad när jag seglar och har ca 4 m till en babordsprick och en motorbåt kör emellan i ca 30 knop. Synd att jag glömt ta upp hinken som skall var halv med vatten, då hade de blivit blöta! Fortsätter till Barösund, inte det svenska vid Kättilö, där det finns en bra gästhamn.

25/7 Upp med tuppen igen! Trodde att det var han som skulle väcka och inte tvärt om. Seglar mot Helsingfors dit jag kommer på kvällen. På vägen blir jag , offatbart upphunnen av kustbevakningen, offatbart, de har bara 2x250 hk på en rib. De vill också ha ett prov på att jag kan andas och dessutom att utandas alkohol. Jag är givetvis inte så dum att jag utandas dyra drycker så deras mätare visar 0. Här får man dessutom ha 1,0 promille vilket jag kan tycka är ok. i en långsam båt men inte i en snabbgående. Hittar en bra kajplats i Norra hamnen.

26/7 Plockar fram cykeln och åker runt i staden, och titta på begivenheter. Dels behöver jag handla lite mat och dessutom ett par solglasögon. De förra lämnade mig i Hangö när jag försökte dra åt bojlinan. Ibland dåliga cykelbanor med gatsten sliter på rumpan och de 2 första supermarket är stängda! Troligen för att de varit belägna i centrum utan parkeringsmöjligheter. Efter 17 km på cykel hittar jag en kvartersbutik som har det nödvändiga. På kvällen hittar jag en tysk restaurang med bra mat till vettigt pris.

27/7 Lämnar Helsingfors och seglar väster ut igen. Hade tänkt gå till Korpulla udd för att fundera över ny strategi. Härifrån är det bara ca 30M till Tallin. Hade inte varit minsta problem nu men väderutsikterna framöver gör att det blir ointressant. Jag skall ju därifrån också. Jag är väl en kompromiss av lat och slö. I stället blev det den nordligaste vägen tillbaka mot väst och Barösund som jag tidigare gästat. Smörsegling med slör hela tiden.