Blogg

Maj och tendens till sommar!

[counter]

2/5 Det är många år sedan jag inte seglade 1:a maj men lathet och bekvämlighet gjorde att vi valde husbilen istället. Det blev en tur till Öland efter att ha visat båten för en kund på lördagen. Vi stannade kvar till idag tisdag för att slippa värsta trafiken. Det är annorlunda mot båtlivet där man inte lider av trängsel. Har några intressenter på båten och hoppas på att slippa skaffa båtplats, men tiden går, jag får bara ligga gratis ett par dagar till.

4/5 I går provseglade jag de nya seglen. Det är alltid en upplevelse att se när alla lösa trådar flyger iväg och vinden tar tag första gången. Tyvärr visade det sig att storseglet är lite felskuret med för mycket mastkurva. Det innebär att det är för bukigt nära masten och jag hatar när det ser ut så. Segelmakaren tog direkt på sig att sy om det bara jag kommer in med seglet. Det är ganska bökigt att plocka bort och vika ihop det ombord, det är ju stort som en mindre lägenhet och jag ligger just nu mellan y-bommar.

8/5 Försökt fixa småfel på båten hela helgen. Lyckats fixa AIS-en men inte watermakern trots att den fått ett nytt membran. Förmodligen sitter det en luftblåsa någonstans. Får inte heller radarn att fungera som den skall. Antennen fungerar och har kontakt med plottern men inga radarskuggor visas. Har också fått hjälp att ta bort storseglet och idag varit i Västervik och sytt om det. Hela förliket fick sprättas bort och skäras om så nu hoppas jag att det blir bra. Bara att montera och prova. Försöker också hitta en båtplats till rimligt pris vilket inte är enkelt, de flesta hamnar är fulla.

10/5 Har nu bokat båtplats i Västervik vid Notholmen. Det blir lite längre att åka bil men det är billigare än i Stegeborg. Där motiveras priset med stora grönytor, badplats och restaurang. Här får jag det samma men flera av varje! Skall rusta för att segla dit under morgondagen.

11/5 Kom iväg sent efter en massa strul med storseglet. Nästan hopplöst att få upp det och samtidigt få i lattorna när man är ensam. Tar mig bara ut i skärgården och ankrar för natten bakom en ö. Efter en del strul får jag igång värmaren så det blir varmt och skönt. Ute är det bara någon plusgrad.

12/5 Vaknar sent, man sover bra i båt. Hissar direkt men dålig vind så motorn får hjälpa till ner mot Fyrudden innan sjöbrisen kommer. Sedan går det stadigt runt 7 knop hela vägen ner till Storkläppen där det avtar men jag seglar ända in till Västervik och kommer till bryggan 19:00 efter 55 M. På kvällen får jag inte igång värmaren så det blir en sval natt.

13/5 Kommer på felet på värmaren, är ju tvungen, bara 5+ i båten och Margitha på väg. Vädret blir riktigt fint och vi seglar utåt. Tar årets första skalp, en kappseglingsutrustad Dehler som vi glider förbi i 2-3 m/sek. Ankrar inne bland Päronholmarna och njuter av livet.

14/5 Försöker segla tillbaka men får ge upp halvvägs helt utan vind. Motorn får ta oss sista biten hem.

18/5 Äntligen sommar! Tyvärr har vi inte tid att segla eftersom Maxin skall sjösättas, mastas på och seglas till Motala på lördag. Där kommer den att ligga och brukas av mitt barnbarn. Skälet till flytten är dels avgiften som är ungefär hälften i Motala och då ingår el. Dessutom slipper vi löv och knoppar från träden som täpper igen självlänsar och fastnar över allt på däck.

21/5 Maxin kom i sjön och efter att allt som kan jäklas också gjorde så kom masten på plats. Junior körde den till Motala och när han skulle in på den anvisade platsen gick han på grund och fastnade ordentligt. Efter mycket slit kom kom han loss tack vare hjälp från land. Båten ligger nu på fel plats men vad gör man. På 2 dagar har 3 Maxi 77:or fastnat på samma ställe. Orsaken är att vattenståndet är 35 cm. lägre än normalt. Jag körde båtvagnen till Motala innan vi drog till Västervik. Det blev sen eftermiddag så vi vände bara båten med aktern mot bryggan, det är mycket enklare att komma av och på den vägen. Senare gick vi på krogen vilket var jättegott men blev rekorddyrt. 1158:- inkl. ett glas vin och en flasköl! Söndagen gick åt till småfix så det blev rekord i kort båtfärd  också.

24/5 Nu laddar vi för en bra seglingshelg. Hade tänkt mig till Gotland men det ser ut att bli för lite vind så vi får se vart det bär hän.

25/5 Kommer iväg sent. Det är ju nästan 2 timmar i bil, det skall handlas o.s.v. Efter lunch kryssar vi söder ut i svaga vindar så vid Vippholmarna tar vi kväll och får SXK-bojen. Totalt blir vi 10 båtar i viken.

26/5 Vi får undanvind söder ut och tar inre leden vid Simpevarp och kommer så småningom till Oskarshamn. Där blir det lite proviantering innan krogbesök för middag.

27/5 Ut på havet igen för en kanonsegling till Byxelkrok. Det tar bara 3 timmar med SW vind på 8-10 m/sek. Lite oroliga för inbäring i hamnen men vi får plats bakom piren så det är inga problem. Får en hygglig middag på hamnkrogen. Tyvärr hade Ginet ombord tagit slut så vi fick nöja oss med lite kallt vitt.

28/5 I dag måste vi hem och SMHI hotar med kuling. Men den skall komma från söder så det är inga problem för oss. Det blir en kanonsegling, på 6 timmar är vi i hemmahamnen i riktigt sommarväder med ca 30+ i luften.