Dagbok 2014

Nu är den här, hösten!

2014-10-02

2/9 Det är nästan höst meterologiskt sett vilket inte har någon betydelse för mig. Så länge det är drägligt varmt, värmaren fungerar och sittbrunnstältet är helt är det ok. för mig att segla. Dessutom får man fina naturupplevelser helt för sig själv! Idag gick jag ut i duggregn och väldigt lite vind vilket gör att segling mot vinden gav bäst fart. Vinden var sydlig så det blev en fin kryss till Hjo innan det mörknade. Efter ett par förtöjningswhisky för att få upp värmen blev det krogbesök för att även magen skall må bra. Jag vet bara 1 annan båt i sjön som nöjesseglat idag. De flesta har mastat av och ibland undrar jag varför de gjort sig besväret att sjösätta och masta på. Det verkar som om de legat vid bryggan hela sommaren.

3/10 Igår kom jag till Västergötland och idag fortsätter jag kryssa söder ut vilket gör att jag byter län igen. Det blir Småland och "Sveriges Jerusalem" Jönköping. Här jobbade jag för 30 år sedan, skall bli kul att se om allt är sig likt. Efter en promenad i staden för att hitta ett ställe att mätta min mage kan jag se att det mesta finns kvar. Visst har en del butiker bytt plats men totalt är det mesta sig likt.

4/10 Vaknar till hemskt gråväder. Hela himlen har ramlat ner. Det ser ut att bli lite vind så jag hissar på före frukost för att komma norr ut. Det går sakta men säkert och jag passerar Fingals hamn som inte så många vet vad det är medan molnen skingrar sig. Det är en liten hamn på Vätterns östra sida som tillhör Domsands båtsällskap. Det är väl en av få platser de har att segla till, här finns ingen skärgård. Jag har dock aldrig sett någon båt där. På eftermiddagen kommer jag till Gränna men gästhamnen är så grund att jag inte kommer in. Jag lägger mig ute bredvid färjornas angöring. Funkar perfekt. Det är otroligt varmt, nästan 20+ så jag sitter i solen flera timmar och läser. Får en bra middag uppe på restaurangen eftersom alla krogarna i hamnen har stängt för säsongen. Det är väl Sverige i ett nötskal. Vi går efter almanackan, inte vädret. Jag har haft shortsen på idag så jag är väl inte svensk....

5/10 Hem till Östergötland och Vadstena i konstiga vindar. Uppe på Grännaberget blåser den utlovade sydosten men nere på sjön givetvis nordlig, det är ju däråt jag skall. Så småningom vrider den på rätt håll så det blir trots allt en bra segling i stundtals kanonfint solsken så skjortan åker av.

7/10 Jag har under en tid märkt att vatten kommer in i båten. När jag kollar att glykolen skall räcka för vintern upptäcker jag att det är rent vatten i kylsystemet trots att jag fyllt på 5 liter glykol för ett par veckor sedan. Jag konstaterar att när motorn går kommer sjövatten in i motorns kylvatten vilket trycks ut via övertrycksröret vid kylarlocket. Alltså måste det finnas en läcka i värmeväxlaren. Kollar vad en ny sådan kostar, den består av 2 gavlar och några rör emellan. Hela paketet är ca 50cm långt och 60-70 mm grovt. Jag gissar på att det kan kosta ett par tusenlappar. Vid förfrågan om priset får jag svaret att "det vill du inte veta". Så småningom kommer svaret 19,500:-!!! Volvo-Penta kan inte vara riktigt kloka! Jag kan säkert få en tillverkad hos något kylarföretag för 1/4-del av den summan. De tycks tro att vi är helt dumma i huvudet? Vi får se hur det löser sig.

10/10 Ger mig ut i ganska trist väder och rejält med vind. Det är inget problem om man bara anpassar segelytan! Med relält revat storsegel och kryssfock seglar jag över sjön till mitt kära Ombo öar. Jag går kanonfint i vind upp till 12/m sek och får inget vatten över mig.

11/10 Funderar på att ligga kvar vid bryggan men seglingsdjävulen tar över. Fin vind från syd gör att jag går mot norr. Vinglar förbi Lilla Röknen som är öde och in till Hjortholmarna där det finns ett antal trollingfiskare varav en del tältar. Fin segling även om det går sakta. Brittsommar med sol och kanonväder! 

12/10 Vaknar i hällregn. När jag skall segla hemåt orkar jag inte dra upp ankaret som fastnat utan får ta motorn till hjälp och köra loss det. Det går sedan sakta ut ur skärgården med vind på bara 2 m/sek. Väl ute i sjön regnar det så pass i början att jag inte ser land någonstans men vinden ökar lite så det blir ändå fin segling och regnet avtar. Skönt med sittbrunnstält och värmare! 

17/10 Årets sista seglingshelg! Ut från Vadstena och sätter segel direkt. Fin slör söder ut mot Hjo. Det är lite av en favorithamn liknande Visby, Vadstena och andra gamla städer med skyddade hamnar. På vägen är det ingen större risk att råka ut för Ebola eftersom jag är väldigt ensam men jag ser faktiskt 2 segel i fjärran. Lite trickigt att förtöja mellan Y-bommar i 8-9 m/sek men jag har ju tränat lite under åren så det går bra. Får lite uppskattning med applåder från några på land, det är alltid kul när de förväntar sig en mindre katastrof som inte blir av. Värmer upp lite inombords för att få en bra middag.

18/10 Vinden har vänt så jag får en ny fin slör upp till Motala. Idag ser jag bara ett par fiskare ute på sjön. På kvällen blir det restaurangbesök på Motormuseet. Bra men dyrt.

19/10 Plockar undan lite som skall med hem, tar bort en del linor innan jag tankar fullt. Tyvärr måsta jag tanka på den dyra sjömacken (3,40 högre pris) men där får jag ren diesel utan RME. Det bildar vatten i tanken när det får stå länge vilket gör att det bildas svarta alger som likna smält gummi. Båten ligger nu för vinterförvaring men det återstår mycket jobb. Det första som måste fixas är den trasiga kylaren som troligen består av rent guld. 

Årets bilder skall också redigeras för att kunna visas för allmänheten samtidigt som planering för nästa äventyr pågår. Jag skall försöka rapportera när något händer. 

28/10 Igår var jag på ett möte i Stockholm med några som har samma planer för nästa år som jag. Det gäller en resa via S:t Petersburg, floder och sjöar upp till Vita Havet. I nuläget finns intresse från 6-7 båtar. Det verkar som en spännande resa som kräver mycket förberedelser och planering. Man måste ha visum som skall ordnas via en inbjudan. Jag behöver också ordna extra bränsledunkar på minst hundra liter och en massa annat eftersom det bara verkar gå att få tag på diesel på 2 ställen efter S:t Petersburg. 

30/10 Värmeväxlaren inlämnad för reparation. Tänkte först lämna den till guldsmeden, den är ju guldfärgad och svindyr, men hittade en kylarfirma i närheten som verkar kunna fixa den till rimligt pris. Idag har också masten plockats av inför torrsättningen.        

Antal kommentarer: 2

2014-10-09 23:20:51 - Vivi

Å vad tror du det kostat att tillverka i Turkiet? Ett par hundra lira ungefär.......
Husbilen är parkerad inomhus för vintern och nu börjar jag fundera på hur man skall stå ut med skånsk vinter igen. Bäst att resa bort men vart?
Ha det bra!

2014-10-11 17:23:50

Hade jag husbil hade jag vänt kylaren mot närmaste färja söder ut. Det är bara 2 dagars körning till norra Italien och sedan är det bara att åka vidare söderut beroende på vädret. Jag har börjat leta efter skridskorna...Ha det så bra!
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)