Nytt år nya möjligheter!

[Counter]

Nu måste det vara sommar!

[counter]

2022-06-02

220601 Gör en rejäl tvätt på leksaksbilen. Inget kul med svart bil! Tanken var att åka till Vadstena i kväll men annat kom emellan. Det kommer flera Onsdagar!

220602 Lite planering inför helgen, men det blev inte mera än ett besök på systemet.

220603 Pumpar luft i cyklarna innan vi åker österut och hamnar i Valdemarsvik. Där har man idag infört förtidsbokning av ställplatser vilket vi inte visste. Efter ett par timmar blev vi bortkörda eftersom platsen vi stod på var bokad av en annan. Vi blev hänvisade till en annan bättre plats. På kvällen blev det middag på Melkes.

220604 Vi kör längre öster ut och hamnar i Fyrudden. Eftersom ställplatsen där begränsad till 3,5 ton ställer vi oss på en vanlig parkering, det går ju lika bra men man får inte ta ut stolar och bord. Äter gott på krogen idag igen.

220605 Har lyckats hitta en ledig plats i Stegeborg så vi förflyttar oss dit i det fina vädret. Blir lunch på hamnkrogen eftersom de håller stängt söndagkvällar. Massor med folk gör att man stänger köket för de som inte bokat bord så vi hade tur som fick mat. I morgon är det flyguppvisning här.

220606 Nationaldag och flyguppvisning, massor med publik men tyvärr tyckte inte vi att det var så mycket att se. Det hände för lite så vi åkte vidare efter några timmar. Det blev till Söderköping för sen lunch innan vi fortsatte hem.

220607 Idag blev det träff med 50-75 gamla rallyåkare. Det är ju kul att träffa likasinnade. Många jag inte sett på åtminstone 40 år så man får tänka efter vilka det är och en del är fortfarande aktiva.

220608 Slit och släp. En kund har hört av sig på Lotus Elanen som jag haft till salu ett tag. Den har stått så länge att den är svår att få igång och när det lyckas går den mycket sämre än när jag senast åkte i den. Kom på att jag åkt mindre än 10 mil på 3 år så bensinen är riktigt gammal och dessutom har den dunstat ur förgasarna. Nu går den riktigt bra när jag gasar ordentligt men vid jämn körning går den riktigt illa. Jag måste få den att gå bra innan kunden anländer, tror att han kommer från Tyskland. I kväll ska vi fira Margithas dotter som fyllde år i går.

220609 Efter att ha fyllt på rensmedel i bensinen kör jag en vända med Lotusen. Går bättre men inte helt ok. Byter till husbilen, tankar och kör till Kinna där generalagenten för EP stödben finns. Jag har en oljeläcka på ett ben och vill få det fixat. De vill inte tro på att det är benet som läcker, det har inte hänt tidigare. Det visar sig att när de monterade dom på fabriken missade de att dra åt slangen dit. Den gick att dra nästan 3 varv! När de stänger ställer jag upp den över natten.

220610 Kollar om det läckt någon olja men det är helt torrt så jag kör hemåt. I Huskvarna är jag så trött så jag stannar och sover 1 tim. Därefter till ICA och handlar lite mat innan jag kör till Bunn. Slöar hela em innan jag går och äter. Det blir den största räkmacka jag sett och jag orkar givetvis inte äta hela.

220611 Sanerar kroppen efter frukost. Åker sedan hem och hämtar Matgitha innan vi kör till Vadstena där jag bokat plats. Framme går Margitha ut på stan och jag städar husbilen. I kväll skall  ju ju gå på krogen , det slutar med att vi hemskt mätta.

220612 jag skjutsar hem Margitha  innan jag kör vidare till Borensberg där jag bokat plats. Kul att lite trafik kommit igång på kanalen.

220613 Åker hem för att försöka få Lotusen att gå som den skall. Så fort den går på lättgas misständer den på en cylinder. Bränslet ha ju stått i tanken i minst 3 år och troligen har det satt igen något munstycke i en av förgasarna. Den går lite bättre idag men inte ok så i morgon blir det fram med verktyg och lite handpåläggning. I kväll blev det Ekliden och tittande på entusiastfordon av alla slag.

220614 Slit och släp. Idag hade jag 2 bilar att ta hand om. På BMW:n var det byte av en strålkastarspolnig. Ser enkelt ut och är det när man kommer på hur. Sedan var det Lotusens tur. Den hade inte självläkt idag heller så det var bara att börja skruva. Det är lite komplicerat med dubbla Webrar men för ca 40 år sedan höll jag på mycket med sådana. Allt är inte glömt så jag hittar felet efter ett par timmar så nu går den fint.

220615 Tog en ny omgång med Lotusen och fick till den riktigt bra. Så bra har den aldrig gått tidigare. Sedan blev det tvätt av BMW-n innan vi åkte till Vadstena för nostalgiafton. Det var lite mindre både folk och fordon än jag föreställt mig. Vi hade i alla fall tur med vädret...

220616 Fixar lite med husbilen och tankar vatten. Tankar dessutom diesel, gick i för nästan 2000:-! I kväll blev det speedway i Motala som tyvärr slutade med förlust.

220617 Vi.tar husbilen mot nordost och hamnar i Trosa, ja staden menar jag. Fint väder hela dagen. Hutlöst betalt, 374:- för att bara stå utan el. Dags för bojkott!

220618 Vi åker mot sydväst igen och tar Utflyktsvägen. Vi stannar i Nävekvarn där vi går och äter på den enda restaurangen. Det var helt ok. Vi blir kvar på parkeringen över natten.

220619 Vi rullar sakta hemåt igen i fint väder. Stannar för fika i Sandvik innan vi rullar vidare.

220620 I dag har det inte hänt så mycket. Gjorde ett inbokat besök på hvc. Där händer om möjligt ännu mindre, dvs praktiskt taget ingenting!

220621 Åker till Linköping och köper ny telefon och toner till skrivaren. Eftermiddagen har ägnats åt att överföra allt som fanns i gamla telefonen till den nya. Det fungerar inte hur jag bär mig åt eftersom Google skapat ett konto i mitt namn vilket gör att jag inte kommer åt lösenorden. Skit! Kallar in min dotter som löser problemet efter någon timme.

220622 Tar husbilen och tömmer allt som skall tömmas innan jag dammsuger och tankar fullt så nu är den klar för midsommar. Får se var vi hamnar!

220623 Vi kör mot norr och hamnar i Kristinehamn. Det blir en lugn kväll.

220624 Midsommarafton! Varmt som tusan men det är bara att ta det lugnt och hålla sig i skuggan. Även kvällen blir lugn.

220625 Varmt igen! Tur man inte är bakis , det hade varit jobbigt i 30+!

220626 Åker hemåt, 30+ emellanåt! I Motala försöker vi stanna, först i Borenshult. Det är bökigt att ta sig fram eftersom nästan alla broar är begränsade till 3,5 ton. Fullt i Borenshult så krånglar oss tillbaka till Södra stranden där det är gott om platser så där drar vi åt handbromsen för en jättefin kväll.

220627 Vi rullar hem i det fina vädret och därefter blir inte mycket gjort.

220628 Jag går och lämnar blod. Kollar så att den är röd, man vet ju aldrig dagen efter midsommar! På kvällen besök i Ekliden för att titta på diverse fordon.

220628 Börjar med att försöka hitta en urmakare. I Mjölby finns ingen kvar så det får bli Linköping och efter 3 försök hittar jag en. Problemet är bara att SM-veckan pågår så halva staden är avstängd. Hittar urmakaren och lämnar klockan. Dagen avslutas med speedway-SM på Sviestad.

220629 Först lämna ytterligare ett blodprov då någon missat att beställa ett prov. Därefter till Linköping och Sviestad för att se på Crosscart och rally-SM. Det tar hela dagen och tillbringas i solen. Det innebär att delar av kroppen kan misstänkas komma från en soldyrkare och är rejält röda.

220630 Urmakaren har lyckats fixa klockan men det går inte att hämta den idag eftersom gatorna däromkring är avstängda. Klipper mig och handlar lite eftersom jag skall använda husbilen i helgen.