Medelhavet! 

Rumänien

2009-06-18

Sönd 14/6 Vi väntar in Gråtrut som legat vid en annan restaurang. Sedan går vi vidare.  Hans kör väldigt sakta. Det är nackdelen med att vara många, det blir den långsammaste som bestämmer takten. Jag tycker det är bättre att hålla normal fart och spendera mera tid i hamn. Det är bedrövligt att se alla soptippar utmed floden. Man tippar tydligen sitt avfall på stranden och hoppas att det försvinner, det flyter oräkneliga flaskor och annat skräp i vattnet. Konstigt, ändå finns det massor med fisk. Floden blir bredare, ett par km. så det är svårt att hitta. Jag ser långt bort en bergskedja som jag skall passera via en spricka som kallas järnporten. Där är det 80 m. djupt. Vi får se om jag hittar den. Jag stannar för natten i Ram. 

Mån 15/6 På morgonen är det mycket nära att färden slutar. Bilfärjan missbedömer strömmen och driver ner mot mig. Han gasar rejält på slutet och träffar land precis när han snuddar min jolle och klarar båten med 0,5 m. tillgodo. Jag går vidare och landskapet ändrar karaktär. Floden är 2 km bred med höga berg på sidorna. På babordssidan har jag nu Rumänien. Jag stannar i Veliko-Gradiste för att tulla ut. Det tar 2 timmar och jag lyckas pruta pontonavgiften till 5 Euro istället för 10. Intullning i Rumänien och EU tar också ett par timmar och ytterliggare 1 för att växla pengar. Gråtrut köper motorolja för 16 Skr/lit. Det är en tiondel av priset hemma. Vi fortsätter förbi ruinen av slottet Globulac och åker in bland bergen. Otroligt vackert! Det kallas Eiserne Tor och är passagen mellan Balkanbergen och Karpaterna och den är 11 mil lång. Vi lägger oss vid en grund kaj och blir kontrollerade av polisen för 3:dje gången idag. Somnar till ett hemskt oväsen från grodor. 

Tis 16/6 Vattnet har stigit 20-30 cm. under natten. Fortsätter igenom bergen. Jag kollar min position, det känns som om jag hamnat i någon Norsk fjord. Jag möter det största ekipaget hittills. Han skjuter 9 pråmar framför sig som vardera lastar nästan 2,000 ton. Mått= 32 x 305 m. Jag ser den första km.-tavlan med bara 3 siffror på! Vattnet är nu grönt och innehåller massor av fisk. Floden blir smal, ibland 100 m. med lodräta branter. 60 m. djupt! Passerar König Decebal monument som är ett stort ansikte uthugget i en klippa och Trajan Tafel. Sedan blir landskapet lite mjukare innan jag kommer till slussen. Den är en dubbelsluss 310 x 34m. 16m ner i varje! På vägen måste jag ta en kall dusch för att slippa värmeslag. Termometern i sittbrunnen går till 60 grader, den har varit helt röd hela dagen. Vi stannar i Turnu Severin som är en skithamn. Svår att hitta och till sist fick jag ombord hamnkaptenen som sa att här var det gratis. Omedelbart kom en kvinna och sa att vi måste klarera in vilket vi redan gjort. Det skulle ändå göras igen vilket kostade 10 Euro. Sedan tillbaka till hamnkaptenens kontor där vi fick vänta en halvtimme eftersom han var någon annanstans. Han återvände kl. 21 så att vi kunde få våra papper stämplade vilket även det kostade 10 Euro. Han godtog inte den lokala valutan! Han lovade komma till båten med papperen inom 1 timme. Nu är det ny dag och han har inte kommit än så nu går jag och lägger mig. Det är 35 grader inne trots att jag försökt kyla ner däcket med många hinkar vatten…

Ons. 17/6 I går kväll sa jag till de andra att vi måste komma iväg 7-7:30. 8:10 är vi färdiga att gå men då skall Gråtrut tanka. Han går till bunkerbåten vilket tar 0,5 tim., han tankar ändå inte, tycker det är för dyrt. Vi måste vara i nästa sluss 11:30 för att komma med när passagerarbåten slussar. Det är 64 km. dit så nu är det omöjligt. Det är värdelöst att vara flera om en inte bryr sig. Bergen har nu blivit mjuka kullar. Floden svänger västerut, åt fel håll, och t.o.m. nord-väst så jag kommer längre från målet. Vi kommer till sista slussen, ner 8,2 m., där vi får vänta 1 tim. men är nere 15:30 Skönt! Nu är det ”bara” 863 km. kvar. Tyvärr tror jag att de blir de besvärligaste på resan, men vi får se. Jag ångrar att vi hade så bråttom att tulla in i Rumänien. Vi kunde ha varit kvar i Serbien länge än. Jag trodde det var bättre att gå i EU-land. I kväll lägger vi oss på ankare bakom en ö.

Tors 18/6 När vi är färdiga att avgå måste vi vänta 1,5 tim. innan Gråtrut är färdig. Efter ett tag får vi Bulgarien om styrbord. Vi stannar i Calafat och några får skjuts till staden. Resten stannar och vaktar båtarna. Mat är billigt här. Färden går vidare men det är otäckt grunt. Skulle vara kul att veta vem som blir hemsidans besökare nr 7000. Kom för en stund sedan på att det är mycket länge sedan jag såg ett staket på land. Getter, kor, grisar och får går helt fritt. Alla har en herde som vakt så arbetskraft är säkert billigt här.