Höst på allvar!

2021-10-02

1/10 Vi börjar dagen med en tur i omgivningarna för att titta på skördefesten. Det finns hur många loppisar som helst och i många hus är det öppen försäljning av allt från grönsaker, pumpor, potatis och lök till konst och hantverk. Otroligt många husbilar överallt. På em blir det en mera ingående inköpsrunda med honung, korv och annat. På kvällen blev det intag av kräftor med tillbehör.

2/10 Idag blev det färd söder ut för att bese löktavlan som består av olikfärgade lökar som bildar ett konstverk. Den har funnits i 10 år med olika motiv. Vi tar adjö av familjen Ericsson och fortsätter runt ön. Vi stannar på en gårdsrestaurang för lunch, gott men dyrt. Åker vidare till Borgholm. Här finns det säkert 2000 husbilar, alla ordinarje platser är fulla men vi hittar em plats hos en idrottsförening. 250:- för en plats på en gräsplan med toalett är bra betalt. De passar på när tillfälle ges. Krogbesök på kvällen.

3/10 Det blev inget krogbesök, vi var för trötta och inte hungriga. I dag har vi rullat hem och på vägen tog vi lunch i Tindered. Jättebra! Tankade där också, dieselpriserna varierar kraftigt, från 17,67 till 19,22! På hemvägen har vi mött lite regn som vi sluppit på Öland fredag till söndag.

4/10 En kund på båtvagnen vill ha bilder och mått så det blev en tur till Motala för mätning och fotografering. Sedan blev det lite städning av husbil. Så fort går en dag när man inte har några måsten.

5/10 Lite jobb på firman på fm. Sedan till Linköping med husbilen för montering av solpanel så att man slipper vara beroende av elkabel. Man blir ju det i viss mån ändå för matlagning och värme eftersom det förbrukar gasol. Har också bett att få stereon omkopplad så att den inte kan dra ur startbatteriet. Har också beställt nya förstärkta stötdämpare till framaxeln för att få bort oljud när det är riktigt ojämnt.

6/10 Har ägnat ett par timmar i telefon igen till Allente, det bolag som är ansvarigt för utsändning av det markbundna tv-nätet som vi alla har rätt till. Jag vill ha det i min parabol i husbilen. Efter 4 mån av timslånga samtal får de det inte att fungera. De skyller på allt tänkbart som alltid är fel på mina grejer. Idag har jag äntligen fått dom att förstå att felet inte ligger hos mig eftersom jag har perfekt bild på ett 50-tal andra kanaler. Jag har också hämtat husbilen, nu med solpanel som laddar och stereon omkopplad till förbrukningsbatterierna.

7/10 Mera jobb med husbilen som består i att sätta fast lite grejer som lossnat pga vibrationer. Kollar så att de nya vinterdäcken kommit hem. Beställer angles morts skyltar som man måste ha för att få köra i Frankrike. Planerar för en resa till varmare trakter...

8/10 Ensam iväg öster ut. Hamnar i Stegeborg. Det blir krogbesök på kvällen. Kanonväder!

9/10 Först en tur till Arkösund innan jag åker tillbaka och stannar i Söderköping.Fint väder.

10/10 Slöar hela dagen men sent på em kör jag hem. Kanonväder!

11/10 Först en tur till "varulven" i Motala för att lämna nästan 0,5 liter rött. Sedan till optikern för att beställa slipade solglasögon. Därefter tömning av det garage jag inte skall ha kvar. Sedan satte jag mig i solen med en öl....

12/10 Idag blev det först ett läkarbesök som varit planerat sen länge. Får honom att skriva ut recept för ett halvår som behövs om jag skall åka söder ut. Har sedan fått vinterhjulen monterade på husbilen. Avslutade med en tvätt av Margithas bil och planering av resten av veckan. Det är mycket som skall fixas.

13/10 Började med att garagera sommarhjulem till husbilen. Det är tunga stålfälgar och ungefär vad man orkar med. Sedan har jag hämtat medicin som skall räcka 6 mån. Det blev ett par kassar. Läkaren från igår ringde och meddelade att proverna var bra så det blev bokning av färja till tisdag fm. Den går från Malmö till Travemunde.

14/10 Börjar med en tripp till Linköping där Kristian på KP:s byter till speciella stötdämpare fram. Hoppas smällarna från framvagnen försvinner. Det har låtit hemskt vid vägskarvar och dåligt satta brunnslock. I em har jag levererat båtvagnen så nu är det slut på det livet. Försöker fixa en förlängd försäkring för vistelse utomlands. Frågade för 3-4 dagar sedan och fick beskedet att det skulle kosta 4,860:-. Idag blev priset över 10,000:-!  Man undrar ju hur prissättningen fungerar. Forskar vidare i morgon!

15/10 Besök på sjukhuset för blodtappning. Efter provtagning blev det inget med det. Värdena var bra, så det var bara att åka hem. På hemvägen bunkring på ÖB med sånt som är bra att ha med. Givetvis en del onödigt... Har ägnat resten av dagen åt att ordna med försäkring för den förlängda utlandsvistelsen. Det enda jag vill försäkra är hemtransport när allt har skitit sig. Det går inte utan alla bolag jag hittat har en försäkring som innehåller massor som jag redan har försäkring för. Sjukvård har vi alla via försäkringskassan, försenad resa bestämmer jag själv, bilen är ju redan försäkrad o.s.v. Alla skall ha 9,500 till 11,000:-. Jag valde det billigaste och när jag kommer hem skall jag flytta alla mina försäkringar som jag haft i samma bolag i 40 år.

16/10 Idag har husbilen fått en översyn och tvätt. Lite städ invändigt, luft i cykelhjulen och en massa annat. Nu återstår att lasta det sista som skall räcka länge. Måste ju ha pepparkakor, glögg, ärtsoppa och en massa annat. Blir ett besök i byns affär i morgon. Skall försöka få med en del kläder trots brist på garderober. Har också fyllt på dyr diesel så att det räcker ut ur Sverige..

17/10 Förmiddagen ägnas åt shopping av div matvaror, mest sånt som är typiskt svenskt som glögg, pepparkakor och ärtsoppa. I em har vi firat Margithas äldsta barnbarn som fyller 16. Fan vad tiden går! Nu är nog det mesta klart för avfärd som blir i morgon bitti. Troligen börjar det med resa till Göteborg för att få tv:n fixad. Vi får se om de fått hem delarna. Mina beställda angles morts- skyltar har inte kommit trots att de är beställda för flera veckor sedan, de ligger på Postnord....

18/10 Upp och iväg! Har stannat hemma 1 dag för länge eftersom jag måste skrapa is på rutorna! Börjar med ett besök på Biltema i Jönköping för att hämta ett ljusrelä som skall montetas vid tillfälle. Sedan till JR larmteknik i Lindome som är generalagent för tv-n jag har han monterar en switch och kabel, snyggt och prydligt, och plötsligt har jag alla svenska kanaler förutom minst 100  internationella. Ganska onödigt men nu finns de. Vidare söder ut med lunch på vägen och lite senare fika. Tar mig till en p-plats en bit söder om Lomma med 1 mil kvar till färjan där jag stannar för natten.

19/10 Upp och iväg till färjan. Äter frukost ombord, skönt så går det lite tid. Hela dagen skall jag sitta här till kl 19. Inget kul! Framme får jag först inte igång något nät men lyckas ändå hitta den tänkta nattparkeringen direkt. Skönt att ha svensk tv!

20/10 Det blev inte så mycket tv-tittande. Efter 40 minuter slutade den att fungera. Idag har jag tänkt ta mig till Camp marina i Greven. Det är cirka 37 mil. Det har tagit över 6 tim pga hemska köer. Har säkert åkt 5 mil i mindre än 30 km/tim. Väl framme får jag inte elen att fungera, en skarvkabel har gett upp. Skitdag!

21/10 Börjar dagen med att köra in till byn Greven. Först tanka diesel och gas. Sedan leta upp ett byggvaruhus för att köpa en ny eu-kontakt till elanslutningen. Därefter motorväg söder ut i häftigt regn och blåst. Troligen det värsta jag sett! Köer på uppåt 1 mil är inte ovanliga, fattar inte hur man kan bo här! Hade tänkt att hiitta en bra plats i Koblens med utsikt över Rehn men den jag hittade låg i ett industriområde så jah körde vidare utmed Mosel. Stannade på första campingen. Inget bra ställe men får duga.

22/10 Ställplatsen var bara dyr. 22 euro för att parkera!  Kör vidare utmed Mosel som jag gjort flera ggr med båt 1 gn och med bil ett antal. Otroligt vackert och just nu håller man på med att skörda de sista druvorna. På floden är trafiken livlig, många hotellbåtar och pråmar. Det är gott om ställplatser, har nog sett fler än 50 som alla är mer än halvfulla. Hittar en tråkig plats i Trier men den får duga.

23/10 Dagen börjar med strul! Kortet man tog vid infart skall sättas i en automat för betalning. Jag stoppar det av misstag i sedelinkastet där det försvann. Försöker ringa det angivna telnumret men ingen svarar. Klurar en stund och ser att bommen inte stänger förrän 3-4 sekunder efter att någon kört ut. Jag chansar och åker precis bakom, det funkar perfekt! Letar på några ställen efter de "angles morts"-skyltar man skall ha i Frankrike men hittar inga. Kör väl utan och får väl ta böterna. Har passerat 2 poliskontroller idag, det har gått bra. Står nu vid kusten på ett ställe som heter , Saint-vallery-sur-somme. Tyvärr ingen el, alla uttag är upptagna.

24/10 Bara 2 mån till julafton! Idag besökte jag Dieppe som jag besökt tidogare med både bil och båt. Högsta tidvattenskillnaden jag haft med 9,20 m! Åker vidare och letar upp en ställplats vid kusten som skall vara öppen. Vägskyltarna och nätet säger så. Blev 5 mil i onödan, de stängde 15/9! Jävla skit! Har hittat en annan där vi just nu är 16 bilar men duschar och toa är stängt. Finns el så jag klarar mig bra. Häftig utsikt, Mont saint-michel, en häftig borg, googla gärna!

25/10 Hemskt mycket trafik! Kör genom ett jordbrukslandskap och hamnar i La Rochelle på en ställplats. Trångt som bövelen att komma in men har ju skohorn med mig. Hämtpizza på kvällen.

26/10 Gör ett ryck och drar ca 50 mil. Delvis jättedåliga vägar genom trånga byar tar tid. 9 tim med en 1/2 timmes lunch. Hade letat upp en ställplats i San Sebastian  som är riktigt full. Bara att leta vidare. Har en app, stand for night, så jag åker ut ur stan och hittar en plats med havsutsikt men jäkligt högt upp.

27/10 När mörkret ger sig efter 8 svensk tid blir det en kanondag med sol och vindstilla. Åker väster ut genom det häftigaste landskap jag sett. Mycket häftigare än Norge och otroligt mycket bebyggelse så det går vägar kors och tvärs. Motorvägen har svängar med 30 som hastighetsgräns! Mycket rondeller och tunnlar. Letar upp en liten ställplats i marinan i Santander.

28/10 Tar en vilodag i det fina vädret, mao gör inte ett skit! Mot kvällen ändrar sig vädret och det börjar blåsa rejält. Ska bli skitväder i flera dagar här så i morgon börjar jag nog röra på mig igen.

29/10 Stormbyar i natt, skönt att inte vara på Biscaya. Fyller vatten innan jag kommer iväg. Första8-10 milen stor motorväg bestående av långa höga broar och tunnlar. Säkert ett dyrt bygge! Sedan lantbruksbyggd med enorma arealer men inga byggnader. De måste ha mil till sina fält. På slutet ner till Muoro byn passage av 5 byar, de första tre troligen obebodda, trångt och smalt med 3-4 m breda gator och svängar som ibland inte gick att klara utan att köra fram en bit och vända. Hamnar på byns camping som konstigt nog är öppen.

30/10 Först en butik för matinköp, sedan en liten tur i omgivningarna. Försöker fota lite i floddalen vilket gör att jag hamnar i Spanien em stund. Kör sedan vidare mot syd och försöker hamna på en utsiktsplats men till slut blir gatorna för trånga så jag parkerar och promenerar. För långt så tillbaka och kör vidare. Otroligt häftiga vägar, ibland 5 filigt, i nästa sekund smal byväg! Sista biten upp till campingen, ca 1 mil uppför på riktig serpentinväg. Lite öde plats men kostar 5 euro med el.

31/10 Kör mot Porto på usla vägar, ofta i 30 km/tim i regn och ibland dimma. Sikten var mindre än 50 m i över 1 tim. Bra på ett sätt, då såg jag inte hur djupa dikena var. Otroligt att bilen håller ihop. Det måste ha regnat massor, bäckarna som passeras är rejäla försar, regnvattnet har dragit ut mängder av grus och stenar på vägen och mängder med bark från träden ligger i drivor på vägen. Framme på campingen vidtar en omständig incheckning då alla lediga plaser skall visas gående i regnet. Jag tar den första som har Wi-fi närmast receptionen. Det är lite strul med elen i början men nåt skall man väl få för 18,5 euro. Hoppas regnet ger sig i morgon, det räcker nu.