Väderberoende?  [counter]

2021-04-01

1/4 Idag gäller det att se upp så man inte blir lurad! Vi står kvar på den lilla ön, soligt men kallt. Vi promenerar lite och försöker sola lite men det gäller att hålla sig i lä. När vi kom igår var vi första bil men idag har det nog kommit minst 15 till.

2/4 Idag är vi nästan 40 husbilar här. Vädret växlar mellan skitkallt i blåst och varmt i lä. Kom tom en skur nyss. Ska beställa mat på krogen om en stund. Önskar alla en GLAD PÅSK! Det blev mat på krogen, kanonfint och otroligt trevlig personal!

3/4 Idag blev det förflyttning till Mariestad. Otroligt mycket husbilar, troligen 70-80 stycken! Det fanns inte el till alla så vi blev utan men det går ju bra ändå. Har åkt på ischias i vänster ben så jag har svårt att förflytta mig. Jäkla skit!!

4/4 Kör vidare norr ut och hamnar i Askersund. Efter någon timme är alla platser upptagna. Kallt i blåsten så vi tar bara en kort promenad och blir sedan sittande med läsning och hämtpizza.

5/4 Vaknar i ett hemskt snöoväder. Det kommer mer än 1 dec! Framåt lunch lugnar det sig och då åker vi söder ut. Efter bara 1 mil är det nästan över och barmark!  Kör till Motala där barnbarnet Christian möter upp vid båten så att vi får bort täckställningen. Fortsätter vidare hem, nu i fint men kallt väder.

6/4 Fy, ischias gör ont. Har inte haft det tidigare men det är riktigt elakt. Svårt att både sitta och ligga för att inte tala om att gå. Inte mycket blir gjort, all energi går åt när man skall resa sig.

7/4 Lite mindre värk så livet leker! Får också boka tid för vaccinering och lyckas också få med Margitha. Så nu gäller det att vi klarar 1 vecka till!

8/4 I dag har båten fått lite omvårdnad. Det blev inte så mycket pga blåst och kyla. Det blev montering av den nyklädda ratten och autpiloten kom på plats. Med värmaren på blev det lite ordning invändigt när dynorna kom på plats.

9/4 Vädret sätter stopp för utomhusverksamhet. Det blåser uppåt 25 m/sek i byarna. Hoppas båten klarar det utan att snubbla omkull. Själv tar jag med mig några öl och sätter mig i bastun.

10/4 Idag är vädret mycket bättre så det blir lite båtjobb. Monterar mantågen innan jag tar itu med kölen. Tyvärr är det en järnköl vilket innebär att den rostar. Det är inte så mycket men jag slipar bort alla fläckarna med en vinkelslip och lammelskiva. Därefter målar jag med Ovatrol CIP som skall vara det bästa. Det blir att måla flera lager men det torkar sakta så det tar nog minst ett dygn till nästa lager.

11/4 Tar mig till Motala och blir förvånad. Det jag målade i går är torrt och fint, bara att lägga ett lager till. Åker hem och hämtar Margitha för att åka och titta på tänkbar soffa. Den gamla har varit med sedan 1967 så den har varit tålig. Den kostade då 7700:- vilket var mycket pengar. Det lönar sig att köpa kvalitet.

12/4 Till båten igen. Rostskyddsfärgen hade torkat så det blev spackling. Hade ett par gamla burkar med epoxispackel. Ett hästjobb att öppna dom och dessutom var spacklet väldigt hårt, nästan torkat. Lyckas blanda till en omgång och lägga på men jäklar vad kallt om fingrarna. Nu hoppas jag att det härdar så att jag slipper ta bort det igen!

13/4 Jovisst, det hade härdat så jag börjar slipa. Går bra i början men efter en stund lossnar lager efter lager med färg. Man skall tydligen inte köpa båt av okunniga. Gamla ägaren har tydligen bara lagt på nya lager varje år som nu flagar! Skit, det är ett hästjobb att slipa ner hela botten. Inget jag tänker ge mig på utan jag tar det värsta, framför allt på kölen så att jag får bort all rost. Får försöka hitta någon som kan blästra nästa år.

14/4 Mera båtjobb. Försöker montera stävskenan jag tillverkat men det är inte enkelt för en gammal gubbe att klättra och borra på samma gång. Det blev inte klart utan jag fortsatte med slipning av kölen. På vissa ställen lossar färgen av sig självt eftersom inget underarbete gjorts så jag hittar bara nya färglager. Fuskjobb!

15/4 Först till båten för att måla rostfläckar på kölen. Sedan hem för lunch innan det är dags att åka till hvc för att få varsitt stick i armen. Vi slapp Astra och fick Pfizer i stället. Ingen av oss har någon känning i kväll.

16/4 Jes! Idag blev köket äntligen färdigt! I går kom elektrikern och idag snickaren och gjorde det sista! skönt att det äntligen är färdigt. Vi firar med att ta husbilen på en utflykt vilket slutade i Valdemarsvik där alla 19 plaserna var upptagna redan kl 14! Vi stjäl en plats vid kajen där vi lyckas hitta el och ingen verkar bråka utan flera har anslutit till båtarnas eluttag.

17/4 När det blir platser lediga flyttar vi till en sådan. Sedan blir det en rundtur, jag per cykel och Margitha till fots. Vi tar oss upp utkiken på majeldsberget. Jättefint!

18/4 Vi rullar sakta mot norr och hamnar i Stegeborg där vi tar lunch på hamnkrogen. Vi tycker det är så fint att vi tar en plats och stannar. På kvällen tar vi fram grillen för första gången i år.

19/4 Trots det fina vädret rullar vi hem. Måste fixa lite med båten så jag drar till Motala direkt. Slipar på kölen för att få bort den sista rosten. Förra ägaren har gjort så dåligt underjobb så att när jag slipar på en del ställen släpper stora flagor och under är det oslipad färg. Monterar också den nya stävskenan som jag fyller med Sika innan jag skruvar så det kläms ut. När den stelnat skär jag utmed kanten och drar bort överflödet. Målar fläckarna där jag slipat in till stålet med Cuprinol.

20/4 Ett besök på Ortopeden för att få ryggen fixad leder som väntat ingenstans. I stället blir det nytt båtjobb men det går sakta när kroppen säger ifrån. Det blir inga långa pass men mycket vila emellan. Å andra sidan har jag ingen panik så det är bara att ta det lugnt.

21/4 Det blev en heldag under båten. Spackling och slipning men svårt att se vad som behöver behandling eftersom förra ägaren bara målat på nytt utan att ta bort det gamla. Det verkar vara 9 olika lager! Ger mig på em och målar ny bottenfärg, det är nu man ser vad man missat. Inta så farligt som jag trodde! Kroppen har fått mycket pisk så i kväll blir det inget stort firande.

22/4 Skit! En massa vitt skit kommer från ovan och förstör all möjlighet till båtarbete så det får bli en vilodag. Hade varit bra att hinna med lite puts eftersom jag beställt sjösättning till lördag men det mesta går att fixa i sjön. Det är bara det att jag vet hur det blir med det som skall göras efter sjösättning, det blir aldrig gjort....

24/4 Efter lite stök har hon nu kommit i sitt rätta element. Kul men vi har beslutat att hon är till salu eftersom kroppen inte fungerar som den skall.

25/4 Vi åker till båten och fixar med de fasta förtöjningarna. Lägger i seglen men det blåser för mycket för att skära i dom. Det får bli en varm och vindstilla dag.

26/4 Fixar med båten igen men för mycket vind igen för att fixa med seglen. Det finns mycket annat att göra och jag kan konsten att få jobben att räcka länge.

27/4 Idag är det bättre väder så nu är seglen på plats med nya tell-tales. Har kört dammsugaren och fixat en massa så nu är det snart dags för premiärtur. Väntar på att vattnet skall sättas på men de är rädda för nattfrost så kranarna kan frysa sönder.

28/4 Idag blev det lite småfix, lite puts där stegen stått och borttagning av oxid på en batteripol. Smörja lederna till badbryggan som gnällt och lite annat småfix så nu är det mesta klart.

29/4 Först till tandläkaren för koll. Det tar ju inte så lång tid om man har liten mun! Sedan tar vi husbilen,lastar och handlar innan vi drar mot nordost. Vi tar utflyktsvägen efter Norrköping och följer den först till Näferkvarn där det blir kaffepaus innan vi drar vidare till Trosa. De har infört ett nytt tokigt system med bokning via nätet. Vi offrade ca 1/12 tim på att boka in innan vi fick det att fungera trots tel-kontakt med ansvarig som har ett 100-tal ställen att kontrollera och han gissade på ett  antal ställen där vi befinner oss!

30/4 Först blir det en tur in till byn som är väldigt glest befolkad. Margitha måste som vanligt in i några butiker för att se och känna. Tillbaka till bilen för lunch innan vi tar cyklarna ut på ön, här har det byggts ett antal jättevillor utan hänsyn till strandskydd. Det finns också några byggda högt uppe på bergknallar och pelare. Finns tydligen gott om höginkomsttagare här. Lugn kväll i husbilen och vi ser inga brasor.