Borde det inte vara sommar? [Counter]

2021-04-30

1/5 Vi packar ihop och flyttar SV till Nyköping. Vi har tur och hittar en plats hyggligt nära centrum. Inte för att vi vill trängas med folk men vi tar en rejäl tur i omgivningarna, Margitha går och jag cyklar. Tittar på Nyköpingshus och handlar fikabröd. Tyvärr försvinner solen på em och det är lite för kallt för att sitta ute.

2/5 Lugn morgon med fint väder. Tyvärr blåser det kallt. Vi rullar hemåt först på gamla riksettan men i Vingåker svänger vi mot söder och tar oss till färjan över Bråviken. Vi drar vidare till nästa färja vid Stegeborg. Där stannar vi för lunch på krogen. Därefter blir det hemfärd på lite vägar vi inte använder normalt men vi har ju ingen brådska.

3/5 Åker till båten och tar lite mått för att fästa block eftersom jag vill ändra några linor som är felgjort från det att båten var ny. Givetvis skall bomuthal och inrull till storseglet vara på olika vinchar. Det är ju bökigt att använda samma och behöva byta med ett fladdrande segel.

4/5 Borrar fast ett kindblock på masten eftersom det bara finns ett på fel sida. Byter sida på kicken, enkelt eftersom den sitter i mitten. Tyvärr går det inte att flytta linorna till rullmasten eftersom den ändlösa linan inte går att dra ur brytblocken utan att kapa den. Jag får lösa det på annat sätt.

5/5 Mera båtfix, men det är jäkligt kallt så det får bli korta stunder ute och värmaren på inne. Börjar med att köpa torx-nycklar, det är många sådana ombord vilket är bra. Att montera eller flytta block vid mastfoten går lätt när man kommit på funktionen. Nu har jag lyckats få alla linor till sittbrunnen och på rätt sida.

6/5 Idag har sittbrunnsdynor, sjökläder, flytvästar och en del annat fått sina platser i båten så nu är det klart för provsegling.

7/5 Fixar en massa sånt som jag länge tyckt att det gör jag i morgon. På em blir det som vanligt, bastu.

8/5 Börjar med att besikta husbilen. Därefter till Linköping där Claes hjälper mig med parabolen så nu hittar den rätt satelit. Tyvärr har jag bara fått korthållaren utan kort från kanal Digital. De har tydligen ingen koll på vad de gör. Vi drar vidare öster ut och får för oss att åka till Stegeborg och bokar sista lediga platsen i förväg. Där ser vi några bekanta ansikten. Vi beställer mat från sjökrogen som ärs i bilen eftersom de har fullbokat.

9/5 Eftersom regn  söder ifrån utlovats så kör vi åt det hållet. När vi kommer till Oskarshamn och stannar bilen slutar regnet och temperaturen går från 6+ till 13+ på 2 timmar. Skönt!

10/5 Vaknar i kanonväder! Under dagen blir det över 25+ och lite vind. Vi kör sakta hemåt och hamnar i Eksjö och ställer oss på campingen där. Det blir lite moln så vi tar oss in till centrum som ligger 1 km bort. Tillbaka blir det grillning och allmänt mys.

11/5 Ny varm dag, nästan som igår! Vi glider hemåt och parkerar husbilen. När jag skall hämta bilen har jag fått p-böter trots att den står på en gata där vi får parkera men sedan vi åkte har man satt upp skylt om att gatan skall sopas. Den fanns inte där i lördags morse. Vi plockar ur det som skall till båten och kör till Motala för i morgon är det segling på programmet.

12/5 Till Motala, lastar båten och lägger ut för årets första tur. Hissar på direkt, det blåser ca 12 m/sek från O så det blir en snabb resa men autopiloten vinglar hemskt ibland. Halvvägs avtar vinden för att lägga sig helt när jag är framme i Hjo. Tommy som seglat ifrån mig tar emot och hjälper till med förtöjningen. Senare blir det gemensamt krogbesök.

13/5 Vaknar tidigt, ute är det tät dimma. Den lättar så småningom och det blir sol och fint. Ligger kvar och slöar hela dagen. Grillar på kvällen.

14/5 Kryssar mot norr i lätt vind som lägger sig helt efter ett par timmar så det får bli motorgång. Tar mig till Karlsborg och lägger mig vid kanalbryggan. Det ligger 3 andra där som ger sig av kl 18 då bron öppnas för de som skall gå kanalen i morgon.

15/5 Kort tur för motor till Ombo där jag lägger mig vid bryggan. Är helt ensam vilket är ovanligt.

16/5 Vaknar i soligt och fint väder. När jag börjar segla hemåt kommer regnet och det blir riktigt kallt. Kryss hela vägen hem.

17/5 Garagerar husbilen, nu får det bli båtliv ett tag framöver.

18/5 Kanonväder så det blir lååångsam segling och ibland motorhjälp. Kommer till bryggan i Igelbäcken.

19/5 Långsam segling till Hjortholmarna. Eftersom jag är ensam får det bli svajankring, det är för bökigt att ta sig iland och sköta både ankare och förtöjningslinor ensam.

20/5 Får efter hårt arbete upp ankaret, tror infarkten var nära. Sedan blir det motorgång i kyla och duggregn mot sydväst. Stöttar med segel för att hålla farten när sjön blir gropig. Det är bara 4,2+ i vattnet så det känns rejält kallt. Går till bryggan i Ombo där jag är ensam till en början men en Motalaseglare kommer in före en stor motorbåt från Askersund.

21/5 Seglar i växlande vindar till Vadstena. Jag kommenderar dit Margirha och vi gör ett besök på Rådhuskällaren där vi får god mat.

22/5 Margitha åker hem och jag seglar mot Motala. På vägen får jag ett infall och bestämmer med Margitha att vi tar en tur med husbilen så jag förtöjer vid bryggan och åker hem. Tar en dusch innan vi hämtar husbilen och kör till Hästholmen. Där är som väntat fullt men vi stjäl en plats bredvid ställplatserna. Försöker få mat på restaurangen men det är fullbokat så vi lyckas få hämta mat och äta i husbilen.

23/5 Idag blev det en rundtur i växlande väder. Allt från strålande sol till spöregn och hagel. Det är häftiga färger nu med knallgula rapsfält och alla nyutslagna blommor.

24/5 Bara 7 mån till julafton och jag får husbilen fixad! Det är lite småfel jag retat mig på som är garanti. Allt det blir ordnat så nu går det lite tystare. Nu återstår bara det Lastvagnsbolaget skall fixa, det är lösa plåtar runt kylaren och byte av bakaxel, fortfarande garanti.

25/5 Båtjobb, har försökt tvätta bort vinterns lämningar men det sitter hårt. Får prova med lite starkare grejer men vill inte tvätta bort det vax som finns kvar. Det är ju bra att passa på när det regnar och är delvis upplöst. Plötsligt kom en bekant gående på bryggan och han vill köpa båten. Vi får se hur det blir.

26/5 I dag har jag försökt få igång parabolmottagaren i husbilen igen. Jag har sedan den 4/3 ägnat många timmar och telefonsamtal åt att kunna använda det markbundna nätet. Det skall tillhandahållas gratis av de som sänder betalkanaler men det är nästan omöjligt att få den tillgången. De ljuger om att de har skickat blanketter och mail som skall besvaras. Nu har jag fått erforderligt kort men nu påstår de att det är min utrustning som inte passar med deras system. Tillsynsmyndighet är Post och Telestyrelsen så nu hamnar nog ärendet hos dom.

27/5 Hämtar lite grejer i båten bla grillen eftersom vi tänker ta en tur med husbilen i helgen. I em fick vi också andra sprutan så nu är det avklarat. Nu kan vi snart börja leva lite mera normalt igen.

28/5 Hämtar husbilen och drsr norr ut till "lusasken" där jag jobbade föt 38 år sedan. Oroliga för att det skulle vara fullt på ställplatsen men inga problem. På em blev det ganska fullt men de nyttjade minigolfbanan så det löste sig smidigt. Går in till byn och sätter oss med ett glas. Middag i bilen.

29/5 Kvar på samma plats men tar cyklarna ut till Piccasos plats där vi äter en fin lunch på Piccasoterassen. Totalt blir det en cykeltur på ca 1.5 mil. Det är ungefär vad våra rumpor tål. På kvällen blir det ny men kort cykeltur in till Mastskjulet för en god middag. Tillbaka träffar vi på märkeskollegor så vi tömmer några glas.

30/5 Vi irrar hemåt på för oss nya vägar och hamnar i Husbyfjöl för ytterliggare en fin kväll. Nu är det sommar! Grillar och äter utanför bilen. Träffar seglare vi känner som är på väg i kanalen.

31/5 Sista dagarna i månaden blev det äntligen sommar! På fm kommer min lilla bror med hustru och hälsar på. Vi åker till Berg för att äta glass innan vi åker hem.