Man vänjer sig kanske...

[counter]

2018-08-01

1/8 Känns som om det blir ännu varmare idag. Natten har varit hård, säkert 30+ inne och en hel del myggor. Blir dåligt med sömn. Har inte något mål för dagen ännu, ska driva runt lite. Margitha kommer på måndag och då tar vi en tur i skärgården innan vi tar oss an Göta Kanal. Det blir 54:e enkelresan för min del. Hoppas att värmen gett sig lite till dess annars blir det ångbastu i slussarna. Högsäsong gäller till den 15:e och jag vill slippa konvojkörning så då skall vi vara i Vättern. Rabatten jag får efter alla ggr. jag gått gör att priset blir samma som lågsäsong. Kom ingenstans idag. Får försöka i morgon. Gick på krogen för lite mat. De hade rökt regnbåge med färskpotatis och hjortronsås, bland det bästa jag ätit!

2/8 Idag är det 2 månader sedan jag var hemma. Man vänjer sig vid att vara på havet trots att jag i år legat mera i hamn än tidigare. Jag har väl livit lat. I dag har jag dragit mig 4,5 M till Håskö och ankrat i viken. Har sedan lyckats fixa en lina att hålla i när man skall ta sig upp efter ett bad. Idiotisk konstruktion, man måste vara cirkusartist för att ta sig upp. Det kallas räddningsstege! Den skall förlängas i vinter och få minst ett steg till och dessutom ett handtag på akterspegeln att hålla i och kliva på när man skall upp i sittbrunnen. 26,2+ i vattnet!

3/8 Flyttar först ut till en SXK-boj som blivit ledig. Kompisarna Johnny och Lotti går till bryggan. Efter ett antal bad i solen ger jag mig och går också in till bryggan. Misstag, det är ännu varmare där inne! Badar massor men vattnet är över 25+ och kyler inte så mycket. Det går att ligga i timvis! På kvällen fixar vi gemensam middag på matjessill och rökt lax vilket blir perfekt ända till myggen drar in. Bara att stänga allt och kliva ner i bunkern, bättre med värme än myggor!

4/8 Ligger kvar och badar fram till lunch sedan seglar jag till Tyrislöt där Margitha skall mönstra på på måndag. I morgon var det meningen att jag skulle hjälpa Laban att titta på en båt men Johnny som bor här tar bilen så vi åker 7-8 km. och tittar på den. Hoppsan! Den båten har inte fått någon omvårdnad på väldigt länge. Allt utvändigt trä är helt slut, det enda som är ok är dynorna, men det är dyrt att köpa dynor för 100,000:-! Ett renoveringsobjekt för en träkunnig. Vi besparade Laban en 60-milaresa.

5/8 Ligger kvar och slöar i värmen. Fixar en ytterliggare skärning av akterstaget så nu är jag dubbelt så stark. Troligen ändå för klen! Masten är otroligt hård och nästan omöjlig att böja trots 24 skuret akterstag! Undrar hur många ton den tål?

6/8 Väntar länge på Margitha och Johnny som kommer med massor av mat och prylar, Johnny har tillverkat en fenderplanka för kanalen, Margitha har fixat mat och öl. Svårt att ha det så mycket bättre. Vi lämnar Tyrislöt och går till Fyrudden för att få landström. Senare får vi en kanonmiddag igen på regnbåge, färskpotatis och hjortonsås.

7/8 Bästa seglingen på flera år! Började med 1-2 m/sek och på slutet 6-7. Kanon! Vi seglar upp till Arkösund där vi hittar en vettig plats och hoppas på att det inte trycker på så att vi inte kommer ut. Fick bra mat på krogen så allt är under kontroll. Har också skålat med Kejsaren idag, de som seglar här ute vet vad det handlar om..

8/8 Efter en natt med hemskt dunk i aktern från vågor tar vi oss ut ur hamnnen med ett litet reptrick. Det är lätt att måla in sig i ett hörn utan bogpropeller! Får sedan en fin segling för bara focken, ibland 7,5 knop på bara liten fock, först till Stegeborg där vi stannar och monterar grova tampar längs skrovet för att undvika skavsår. Vi har också en fenderplanka utanpå fendrarna som Johnny tillverkat. Vi fortsätter upp i "Götas anal, slemmig och hal" sjöng vi förr i tiden. Nu är den inte så hal, efter bara 1 kilometer smäller vi på något i botten. Ekolodet visade 2,0 m. länge så jag räknade med gräs på botten men plötsligt small det till och båten ryckte till mitt i kanalen. Inte kul att att träffa botten första dagen. Stannar i Söderköping där vi kanske handlar lite livsnödvändiga saker i morgon.

9/8 Beser byn och handlar lite nödvändigt innan vi tar oss vidare väster ut. Inte många båtar i kanalen, jag anser att det är katastrof. Det är massor av husbilar men undrar om de kommer tillbaka när det inte finns båttrafik? Det är ju vi som gör diket intressant. utan oss bara ett dike. Vi fortsätter till Norsholm och får en fin kväll med absolut bleke. Säkert 4 ggr så många husbilar som kanalbåtar!!! Båten vi seglar är häftig att hantera, man får vara vaksam, tittar man bort 5 sek. kan man vara på väg upp på kanalbanken.

10/8 Vi har tur och tar oss ut på Roxen innan järnvägsbron går sönder igen. I början bra segling i 5-6 m/sek men det ökar på upp till 18 så inget kul. Vågorna blir över en meter så det stänker rejält. Helt genom blöt kommer vi till Berg och för söker förtöja på vänstra sidan. Inte en chans, går på grund redan när vi skall fånga bojen, inte en chans att nå bryggan. Får stå på grund i över 2 tim innan vi skall slussa upp. När vi går in i första slussen ber jag slussvakten att hänga på aktertampen eftersom han står precis där. Svaret, det är inte vårt jobb!!! Han blir avbytt av sin arbetsledare som tycker att svaret var otrevligt men rätt, det är en försäkringsfråga!! Dags att stänga kanalen med den inställningen, KATASTROF!! Har skickat ett mail till kanalbolaget men inte fått svar.

11/8 Kommer iväg i första slussningen kl .9 . När vi kommit upp fär vi besök av Margithas systers familj för fika. Drar sedan vidare till Borensberg där vi stannar och besöker ICA-butiken för lite proviantering. Blir sedan hämtade av den tidigare nämnda familj för middag i Ljungsbro. Skitväder har tagit över i eftermiddag. I morgon hoppas vi ta oss över Boren utan att fastna i det hemska gräset. Det kom in en båt i kväll där de hade fått dyka 2 ggr för att ta sig framåt.

12/8 Försöker gå mot Motala men det går jättetungt! Max fart ca 1 knop så jag lägger i backen och gasar så mycket jag törs, då flyter ett stort shok gräs upp framför båten, perfekt nu är det bara att köra. Trodde jag, vår max fart i motvinden är ca 3 knop men ibland bara 2. Jättesvårt att styra, det vinglar hemskt och autopiloten klarar det inte. Väl framme i Borenshult och slussar upp släpper ett stort shok igen, troligen från rodret så nu verkar allt vara ok. Tar oss till Tegelviken och knyter fast. Lunch, och jag beställer skjuts hem för att hämta husbilen och tillbaka flyttar vi över allt från kylen och garderob. Nu blir det husbil ett tag eftersom det blivit höst i luften. Kör till ställplatsen vid södra hamnen där vi får ström och vatten och dessutom en dusch. Därefter middag på krogen.

13/8 Fortsätter med husbilen vilket var ett misstag när man ser vädret. Kanondag med perfekta vindar! Vi glider söder ut och stannar till först i Hästholmen och sedan Gränna innan vi fortsätter via Mullsjö till Mösseberg där vi vildcampar på en rastplats med otrolig utsikt.

14/8 Vi drar vidare mot sydväst och hamnar först i Trollhättan där vi tittar på fallen som tyvärr inte öppnar idag men fåran är häftig. Vi drar vidare väster ut förbi Uddevalla för att hälsa på Ann-britt och Kurt. Det visar sig att Kurt är som vanligt i Preveza för att hämta en båt och Ann-Britt är ensam hemma och hon har något besök hon lovat så vi pratar en stund innan vi drar vidare till Henån för lite bunkring. Sedan bär det av till Kyrkesund där vi inte hittar någon bra plats att stanna på så vi fortsätter till Skärhamn där det är lätt att parkera. Vi får titta på deras kvällskappsegling med 7 båtar och de här är inte ett dugg bättre än vi är hemma.

15/8 Vaknar i ett lugnt Skärhamn och efter frukost drar vi söder ut först till Klädesholmen där vi tar en lång promenad eftersom vägen inte lämpar sig för körning med husbil. Vi fortsätter till Rönnäng som också är trångt men lika mysigt. Därefter blir det Marstrand för att hälsa på Rejdar som jag hade mycket samröre med innan jag seglade hemåt. Sedan drog vi vidare söder ut mot Fotö och tittade runt lite innan vi fortsatte mot norr och Hönö och sedan vidare till Öckerö där vi hittar en jättefin ställplats i gästhamnen. Kanonfint!

16/8 Vi luffar runt på de öar som går utan att använda färja. Det är trånga gator och gränder så det är ingen mening att ta med husbilen längre ut. Det kommer en riktig regnskur så vi tar färjan över till Hisingen igen och kör till Bäckebols köpcenter för lite shopping. Sedan till Stenungsund för att titta på de båtar som skall segla Tjörn runt men hittar ingen plats att parkera. Vi åker ut på Tjörn igen och spanar möjliga åskådarplatser men ingen vill ha en husbil stående, inte ens vägverkets rastplats! Vi åker vidare till Rönnäng där det är fullt p.g.a. fotbollscup. Det blir Mossholmens varv, dyrt och omodernt, som får bli natthärbärge.

17/8 Idag blev det en lång tur ute på de öar Evert Taube har gjort låtar om. Malö strommar, Flatön med handelsman Flink o.s.v. Och i kväll har vi hamnat på trafikverkets rastplats vid Tjörnbron. Här råder campingförbud men vi rastar bara och är helt ensamma. Härifrån ser vi starten på Tjörn runt och har bara 2 mil till västra ön för att se dom igen. Här är det kryss i motström som gäller och nästa ställe hård spinnackergång. Skall bli kul att se andras misstag. Det är som vanligt, världsmästarna står på land.

18/8 Häftigt med hård kryss i motström under bron! Många incidenter men ingen krock vad vi kunde se. Redan här går grejer sönder så båtar bryter. Vi far vidare till ett trångt ställe straxt norr om Kyrkesund där båtarna passerar på spottavstånd, ibland 4 i bredd. Dessutom har alla maxfart med upp till 16 m/sek i byarna. De allra tokigaste kom för spinnacker men det var inte många. Skär det upp hamnar man på berget och det är inte bra. Blåfrusna och utblåsta har vi åkt norr ut och är nu lite nordväst om Lysekil på en båtuppställningsplats, varken trevligt eller billigt.

19/8 Far vidare på småvägar upp till Smögen och tar en promenad på den ökända bryggan för lunch, innan vi far vidare till Hunnebostrand till en hyfsad ställplats. Hur kan man som kommun undgå att skylta dels till platsen men också var duschar finns? Otroligt dåligt med 7-800 m till dusch och som tog mig 40 minuter att hitta!

20/8 Vi följer kusten med de små samhällena. Börjar med Hamburgsund och fortsätter med Grebbestad o.s.v. Nu har vi hamnat i Strömstad på en jättefin camping, men svindyr. Vi ville tvätta och duscha. Tvätten gick bra men torktumlaren hade kortslutning så hela tvättstugan stannade. Personalen hjälpte till efter bästa förmåga förutom en. Han bar sig konstigt åt och undrade om det var hans fel. Det var troligen inte vårt men eftersom det visade att han var ägaren så måste det vara hans. Hade han skött underhåll eller köpt bättre grejor så hade det fungerat. En sprättig bodybuilder med dålig attityd! Hade jag vetat att han var ägaren skulle han fått en rejäl avhyvling....

21/8 Vi far vidare in till centrum som jag tycker är jättemysigt med det gamla badhuset och hamnen. En massa små restaurnger ingår i stadsbilden. Dessutom finns 2 systembolag, ett i centrum för lokalbefolkningen och ett i ett köpcentrum som lär sälja mest i Sverige. Minst 90 % av bilarna här är norrmän. Vi far vidare till Svinesund och tullen där. De kollar bara norrmän som troligen varit i Sverige och handlat! Vi kör vidare genom Halden och Bengtsfors där vi tänkt stanna ipå en ställplats i centrum som visar sig vara i ett industriområde så vi far vidare utmed Dalslands kanal. Sista 2 milen mot Håverud är riktigt backigt och krokigt och det varnas för en 21% lutning. I Håverud stannar vi och tittar på plåtrännan som suttit där i 150 år. Här är det lugnt och fridfullt..

22/8 I morse var fortfarande rännan med de 30,000 nitarna tät så vi åker lugnt vidare. Vi försöker hitta något trevligt ställe att stanna på i först Åmål och sedan Säffle. Undrar hur politikerna tänker, Är vi något slags boskap som kan tänkas gå över 1 km. enkel för att betala avgiften? På båda ställena är det tomt på husbilar... Vi drar vidare till Karlstad och stannar först i Mariebergsskogen men sedan flyttarvi in till pråmkanalens 3 platser i centrum, Perfekt! Middag på krogen inom bekvämt avstånd.

23/8 Vi far vidare norr ut till Bergslagskanalen. I Bjurbäcken finns en trappa med 3 slussar. När den användes som flitigast gick över 1500 båtar och 3000 pråmar igenom under ett år. Dessutom givetvis bara sommartid. Vi drar vidare ner till Lungsund, hät uppe är allt lugnt och fridfullt. Vi fortsätter till Karlskoga där kommunen håller med en jättefin ställplats alldeles gratis! De har tydligen fattat att vi är en bra inkomstkälla för näringslivet.

24/8 Kör hemåt och flyttar all proviant till båten som fått vila ett par veckor. Nu är det slut på det, i morgon är det kappsegling. Såg just att det bara är 4 mån. till julafton, fasen vad tiden går!

25/8 Kappsegling i alldeles för mycket vind i min smak. Det börjar strula redan innan start med ett försegel som bara går att dra ut en styv meter. Lyckas ändå starta någorlunda bra men medan vi försöker lösa problemet kommer vi för nära land och går på grund. Ingen fara, bara dy, Christian som låg på fördäck fattade inte att vi stod stilla. Vi bräckte förseglet för att vända båten åt rätt håll och kom loss direkt. Vi slog ut ett rev i storen innan vi förtsatte att lösa problemet. Trots lite segel hängde vi med bra och efter Käverön fick vi ut ett par varv till. Det är svårt att segla när man inte ser några telltales men vi försökte trots ideliga vindvrid. Efter Dianapricken blev det öppen vind som ökade till stundtals över 10 m/sek så vi fick passa storen som nu var orevad. Det var bara att gasa runt Fjuk och till målet i Motala. Trots allt strulet kom vi inte sist som jag trodde, vi blev 16:e och slog sista båt med 8 min. Trevlig segling trots allt strul.

26/8 Vilodag, knappast! Monterar ett handtag på akterspegeln som också fungerar som fotsteg för att ta sig upp från badbryggan. Räddningsstegen är för kort men fungerar nu i smul sjö med hjälp av handtaget. Försöker också att få till en låsning av bordsskivorna som fladdrar omkring som fågelvingar när man kryssar med hjälp av magneter utan ett bra resultat, skall fixas i morgon. Margitha kommer på besök på kvällen så det blir ett besök på krogen för mat.

27/8 Åker hem och fixar lite småsaker innan jag tar båten till Vadstena. Får en fin segling i början men nära Vadstena får jag en häftig regnskur och ca 12 m/sek mitt i näsan. Tar det lugnt så det värsta har gått över när jag kommer in i hamnen. Kvällskappsegling och jag får låna Sven-Inge som gast. Båten känns konstig och går jättesakta. Vi blir rejält ifrånseglade och när vi kommit i mål kommer jag på orsaken. Båten gär bara 2-3 knop mot normala 5-6 för motor och ju längre in i hamnkanalen vi kommer, ju saktare går det. Vi provar att backa och plötsligt släpper något, troligen kräftburar eftersom inget flyter upp. Hela viken är full med burar och flöten så det är ju inte så konstigt om man får med sig skiten.

28/8 Vaknar i helt vindstilla. Efter frukost tar jag mig ut i viken och hissar på. Efter en liten stund börjar det dra så att jag kan segla hela vägen. Mysigt att bara sitta och glida. Efter lunch på stan byter jag försegel till en riktig lättvindsgenua. I kväll är det kappsegling igen i Motalaviken. Det tog mig över 2 tim. att byta. Det är besvärligt när man är ensam att få i seglet i rännan. Vet inte hur många gånger jag fick gå mellan sittbrunnen och förstaget. Är man 2 fixar man det på 10 min.! Det var nära att seglingen blev inställd eftersom fläkten gick på lågvarv så vinden var mellan 1 och 2 m/sek. Leif hoppade ombord och hjälpte till så vi lyckades bli 4;a av 11 st. Skönt att äntligen få det att fungera!

29/8 Åker hem och fixar en del med bank och en massa annat. Sover i en normal säng som inte hänt sedan 23:e maj.

30/8 Lite mer att ordna med hemma. Gick in på Länsförsäkringar eftersom jag fått en massa konstiga fakturor på försäkringar. Väl inne möts jag av en nysvensk som undrar om jag kommit dit för att träffa någon.Kunde inte hålla igen utan jag frågade om det var vanligt att deras kunder inte vill träffa någon. Sedan övergick han till att tala om för mig att jag skall betalla alla fakturorna. Efter att han ringt ett telefonsamtal kom vi fram till att det är jag som skall ha ett antal tusenlappar. I natt hoppas jag att eventuella tjyvar håller sig borta från Tegelviken, det är bl.a. jag som går vakt.

31/8 Vaknar efter 2 timmars sömn. Åker  till stan och köpernya skor och en massa annat. Borde också ha köpt ett nytt sjöställ men snålheten sa ifrå. Börjar sedan segla mot Igebäcken vilket går bra i början. Använder bara storseglet som jag måste bottenreva i regnet. Det blåser upp emot 12 m/sek och sjön är ganska elak. Framme träffar jag bl.a. Hallon så whiskyflaskan kommer fram. Det blev alldeles för många och dessutom kräftor och vitt vin. Inte bra kvällen innan kappsegling.

2018-08-03 12:07:54 - Frasse, fransson.s@telia.com

Skepp Ohej!
Jag hatar också myggor! Räddningen i husbilen blev en Sterminio 220 volt som jag fann på ICA i Funäsdalen. Köpte sedan även en Mr Mosquito 12 V. Googla på Sterminio, eller Mr Mousquito och hitta återförsäljare. Med dessa inkopplade sover man gott och myggen smyger omkring som halvdöda på väggar och tak, utan att bry sig med den sovande födan.
God Natt! önskar Frasse 8-)

2018-08-05 21:32:26 - S-E

Hej!
Jag har letat men inte hittat. De drar väl el vilket är en bristvara ombord.
Ha det!

2018-08-10 03:22:15 - Thomas Wernström, motivas@hotmail.com

Du hinner hem hoppas jag innan regnet , du planerat det bra , själv kommer jag hem på Onsdag men regn har jag haft i en månad i stort sett men så ska det vara här nere . Hälsa alla på båten , Jonny verkar vara med .