Juni börjar med en obekväm X-båt!

[Counter]

2018-06-01

1/6 I går fick jag veta att båten är klar på Björlanda Marina. I morgon skall jag hämta den och hoppas att vattenståndet är högre än när jag lämnade den annars kommer jag inte ut.  Margitha har lovat att köra mig dit och där skall vi komplettera med köksartiklar och en del annat innan jag kör till Marstrand där vi sedan skall lasta resten av det vi anser nödvändigt. Nu skall det sparas vikt! Det blir bara ett tunt lakan i sängen, inget täcke är tillåtet!

3/6 Vi är ju 2 ombord så det blev täcke... Det gick bra att med motorgång ta sig till Marstrand. Väl där fixade jag så att den nya solcellen blev inkopplad. Misstänker att batterierna är odugliga. När jag hämtade båten igår var det bara 8 volt i förbrukningsbatterierna. Vi "bodde in" oss så nu finns det nödvändigaste ombord innan det blev årets första G-T och sedan blev det krogbesök. Vilken kväll! 

3/6 I morse seglade vi mot norr för enbart storsegel. Det bär iväg ganska bra med lite segel. I höjd med Rönnäng vände  vi och gick till hamnen i Åstol för lunch. Därefter provade vi att bara segla med en liten fock runt Dyrön och det går ofattbart bra trots måttlig vind. I kväll har vi tagit det lugnt och gick för mat på Värdshuset vilket var ett riktigt misstag. En timme efter beställning fick vi äntligen mat med kallt kött! Skandal, vi blev erbjudna en kopp kaffe som kompensation. Vi avstod den och betalade den dyra notan. Skitställe! Aldrig mer! 

4/6 I morse åkte Margitha hem så nu är man ensam ombord. Dagen går åt till småfix och i kväll har jag konstaterat att jag fått med mig fel segel hemifrån. Det jag trodde var en stor genua är en liten fock! Skit om jag skall kappsegla och vinden verkar dessutom bli svag. Hittar lösningar på de flesta problemen och lånar en bil in till Kjell & Co för att få en laddare till datorn. Tidigare har jag använt en inverter men det är dyrt att först göra om 12 volt till 230 och sedan tillbaka till 19 volt. Nu gör jag om direkt från 12 till 19 och förbrukar mindre än hälften. Kvarstår gör bekymret med den trilskande AIS:en.  

5/6 Börjar bli både lat och feg. Har köpt en smart båtshake som drar igenom en lina genom en ring. Skitsmart! Har också beställt en PLB sökare. Ramlar jag i sjön kan jag utlösa den och förhoppningsvis bli upplockad. Den larmar via satellit och fästes på flytvästen. Jag har ju aldrig använt väst förut eftersom jag ansett att det bara förlänger lidandet men nu kan man ju bli upplockad vilket ändrar synsätt. Men alla grejor kostar ju en del.... Har konstaterat att felet med AIS-en är antingen splittern eller kabeln till den. Med direktkopplad antenn kan ni se var jag befinner mig genom att leta efter Dolores eftersom Post & telestyrelsen inte är så snabba.

6/6 Trots helgdag har jag jobbat med att hitta fel i båten. Hoppas ni har sjungit nationalsången högt och tydligt så att jag inte har saknats. Har haft en kunnig ombord som kollat splittern utan att hitta något fel. Under tiden har jag hittat ett antal kopplingar som verkar konstiga. I höst blir det en rejäl sanering av elsystemet och jag misstänker att det går att ta bort uppåt 100 m. kabel utan att något blir utan ström. 

7/6 Småfixar med båten innan jag tar mig 0,6 M till bryggan där de tävlande samlas. I kväll skall det bli gemensam middag. Det visar sig att vi blir 53 deltagare från Sverige, Norge, Danmark och Polen. 

8-9/6 Jag startar i startgrupp 3 i mycket lätta vindar. Tyvärr hade jag fått med fel försegel så i stället för en stor genua hade jag en liten fock. Lätt att hantera men går saktare. Jag tog det lugnt och tittade på andra som försökte med genackrar och spinnackrar med åtföljande strul. Någon skrek att "jag skiter idet här för du seglar ju ifrån mig". Det blev en riktigt seg resa och ofta var vinden svagare än strömmen men det är ju inget problem om man skall norr ut. På natten när det var helt vindstilla och bara strömmen drev oss framåt kollade jag väderrapporten som sa att nästa dag skall det bli 4 timmar med lite vind, sedan nästan inget. Jag bestämmer mig för att bryta och gå tillbaka till Marstrand vilket tog 8 timmar för motor. Fy vad segt! Har sovit ett par timmar så nu är man pigg igen. I kväll kommer de första båtarna i mål och det skiljer lite över 2 minuter mellan de första. Det blir nog en väldigt lugn kväll här. 

10/6 Det kommer in en och annan seglare men det är långt emellan dom. Jätte skönt att ha brutit tidigt! Det slutar med att 15 st kommer i mål, precis det jag gissade efter målgång. I eftermiddag har jag tagit mig 0,6 M till hemmabryggan där vi letat elektronikfel. Börjar tröttna på det nu. Har också börjat planera för VOC-s ankomst till Gtbg. Hamnen i Lilla bommen är full (skall ha 20:-per fot) så dom glömmer vi. GKSS har redan fullt men jag har fått lov att ligga på Grötö som egetligen är mycket bättre och närmare till tävlingen för 200:-/natt. 

11/6 Gör inte många knop, kroppen känns helt slut. Håkan kommer på kvällen så vi fortsätter leta instrumentfel. Konstaterar att signalen GPS stör, spelar ingen roll vilken antenn vi använder. Det sitter en inbyggd i plottern och en i AIS-en och vi kan använda båda eller vilken som helst av dom. Intervallen på störningarna beror på vilken vi använder. Tar vi bort VHF-en och kör antennen utan splitter fungerar även AIS-ens sändning. Man kan bli tokig för mindre!

12/6 Ny dag med felsökning. Sticker emellan med en biltur till Steningsund, dels för att leverera bokföringsmaterial åt bilägaren men jag behövde själv lite kläder och mat. Det är ju kanon att ha Marstrandskajaker som granne, han ställer upp på det mesta men jag försöker givetvis att återgälda det. Felsökningen i kväll har inte gett några större framsteg. Snart är nog knapparna utslitna på instrumenten. I morgon skall jag försöka få telefonkonsultation från Börje på Ramnav som är greneralagent för instrumenten.

13/6 Börje ber mig komma in med navigatorn för att uppdatera programvaran. Lite över 5 mil enkel och på vägen hem fick Kjell & Co ett besök för att jag behöver en datakabel.  I kväll har vi konstaterat att uppdateringen inte hjälpte så det felet kvarstår. AIS-problemet blev plötsligt sämre så nu varken sänder den eller tar emot. Det innebär att jag i morgon behöver ta mig till Henån för att hämta en ny splitter. På förmiddagen har jag hjälpt till med frakt ut till öarna med transportbåten så att jag får låna bilen.  

14/6 Åker till Henån för att hämta en billig splitter. Tillbaka transporterar vi ut ekvirke till en ö, det blåser ca 15 m/sek. Sedan åker vi och äter en bra middag vid Instöbron, kanonbra! Därefter konstaterar vi att den hämtade splittern är oanvändbar eftersom den bara har mottgning på AIS och inte sändning. Det borde framgått någonstans innan man kommer till monteringsanvisningen! Dåligt! Håkan experimenterar med instrumenten och plötsligt slutar det krånglande att fungera helt! Nu är väl snart måttet rågat?

15/6 Har skickat ett mail som skall till Raymarine i England. Har också returnerat slittern till Henån och överlåtit problemet helt på säljaren. Jag tycker att jag lagt tillräckligt mycket energi på problemlösning när jag i stället hade kunnat segla omkring och ha det trevligt. I kväll kommer Margitha på besök över helgen. 

16/6 Går till macken och tankar 32 liter för 572 : . Skönt att inte det behövdes 300 liter! Seglar sedan norr ut till Lysekil men stötttar med motor ibland när vinden är för svag. Båten går som ett troll så fort det är över 2 m/sek och inte plattläns. Fär en välförtjänt god middag efter ett par GT. I kväll har himlen öppnat sig, hoppas det blir bättre tills vi skall tillbaka! 

17/6 Tar oss hemåt för motor. Går krångliga innervägar och norr om Klädesholmen i något som heter Jungfruhålet stannar det lite bryskt. Hade hittat en sten! Inget allvarligt, såg att det var ett lurigt ställe så hastigheten var ca 1 knop. Vi drev fort av och tog på andra sidan en stång. Efter kom en Norrman som såg vad som hände men han försökte samma väg och fastnade ordentligt! Han fick nog hjälp att komma därifrån. Det är ca 25 M enkel så det blev några M i loggboken.

18/6 Inte mycket blir gjort, slöar mest i väntan på delar.

19/6 Kollar generatorremmen som ger ifrån sig mycket svart gummipulver. Det visar sig att den är utsliten efter 30 timmar. Hittar inga fel på remskivorna men vid en koll på nätet visar det sig att många haft samma problem med Yanmars originalrem. Försöker köpa ny på 4 ställen utan framgång. Det är inte så kul att vistas i båten eftersom vi haft medelvind på 18 m/sek och toppar på 24 så det gungar och rycker rejält. Hela båten vibrerar stundtals. I kväll fick vi grejer till AIS-en som nu får en egen antenn. Fortfarande har vi problem med ett instrument som inte fungerar och har konstaterat att det är störningar från GPS-signalen precis som jag hävdat ett par veckor nu.  

20/6 Vinden har utbytts mot regn. Vi tar Rejdars bil norr ut till Stora höga där vi hittar rätt rem. Hoppas den håller lite längre! Hem och montera AIS-antenn, inget kul när man blir blöt och dessutom jäkligt obekvämt. En förbipasserande på bryggan undrar om jag tar mig ur det det trånga stuvfacket! Nu är antennen på plats och det skall gå att hitta mig på diverse sidor under namnet Dolores som jag idag bett Post och telestyrelsen att ändra till Nikoline. Vi får se när och om det händer....Marine traffic är mycket bättre än Vesselfinder! 

21/6 Äntligen verkar vi ha löst problemen med både instrument och AIS! Instrumentproblemet fick lösas genom att stänga av plottern helt, sedan programmera ett annat vindinstrument än det som bråkat med aktuella givare. Sedan starta om plottern och plötsligt verkar allt fungera! Inte helt enkelt att lösa... Måste passa på att önska alla en TREVLIG MIDSOMMAR! 

22/6 Nu kommer det fina vädret tillbaka. Fortfarande lite kallt men soligt och fint. I kväll skall vi fira midsommar på kajakuthyrningen med att grilla.

23/6 Firandet gick bra, inga missöden. Några höll på till tidig morgon. I dag har jag blivit upphissad med truck så att jag kunde sätta i ett sejnfall, nu är det klart för att segla även utomlands. 

24/6 Bara 7 mån. kvar till julafton! Spännande att följa Volvo ocen race. I natt har åtminstone 1 av båtarna seglat över 31 knop och leder just nu. Det blev en tät målgång med 5 båtar inom 5 M. Kanonväder hela dagen som jag hoppas håller i sig nästa vecka. Margitha kommer i kväll för en veckas semester så i morgon drar vi iväg.  

25/6 Äntligen på väg! Försöker segla i nästan obefintlig vind. Vi fick 1-m/sek vilket inte ger tillräcklig fart. Motorn får stötta hela vägen och ibland får den lite hjälp.Framme i Skagen får vi en hyfsad middag men är väldigt brända av sol och vind.

26/6 Ligger kvar och hyr cyklar för att komma upp till Grenen. Väldigt varm dag med lite vind. 

27/6 Måste ut på havet, för varmt i hamnen. Motorgång söder ut 2,5 tim till en by vi blivit rekommenderade. Strandby gör skäl för namnet, det är en liten fiskeby utan liv och rörelse. Inget att ha.

28/6 Äntligen lite vind, så vi seglar vidare söder ut. Nu får vi ypp mot 10 m/sek vilket är mera än vi kan ta vara på. Blir stökigt att förtöja i hamnen som har de typiska 2 stolparna att köra in emellan. Saeby är en hamn vi besökt tidigare och vi blr lite besvikna när den bra restaurngen gjorts om till Cafe. Istället går vi till en fiskrestaurang i hamnen som utger sig för att ha världens största skaldjursbuffe. Det stämmer troligen, bästa någonsin! Natten blir jobbig med hård akterlig vind så det dunkar och smäller hela natten. Troligen runt 15 m/sek.

29/6 Seglar till Läsö österhamn i hgrov sjö. När vi gick ut ur hamnen frågade grannarna omvi verkligen skulle segla i den vinden. Allt gick bra även om det var obekvämt och lätt att ramla överbord. Vinden låg runt 10 m/sek. Trångt i hamnen på Läsö, många båtar utanpå varandra. Fint ställe.

30/6 Vi tar klivet på 33 M. tillbaka till Sverige. Det blir en fin segling med revad stor och fock. Vinden varierar mellan 5 och 10 m/sek. Går till Donsö och i infarten till hamnen möter vi 2 båtar som säger att det är fullt. Svenskar givetvis som inte kommit på att det gär bra att ligga utanpå varandra. Perfekt för oss! Skall se om vi kan hitta nån bra krog idag när det är lördag. Det ända som finns är en pisseria som i och för sig är ok.    

Antal kommentarer: 2

2018-06-15 22:34:47 - Vivi

Bara att beklaga alla dina problem med instrumenten. Splitter ska du inte använda, fungerar inte. Om möjligt, se till att varje instrument fungerar separat, absolut inga kombi-grejer. Då vet man åtminstone vilket instrument som fallerar och har en liten säkerhetsmarginal. Mardrömmen är när hela sammankopplade byket rasar och man ska felsöka. Tyvärr kostar allt med "marin" i beteckningen dubbelt och fungerar uselt. Lycka till!

2018-06-18 16:02:25 - S-E

Hej Vivi!
Du har helt rätt beträffande instrumenten. Ju mindre man krånglar till det ju större chans att det fungerar och är mycket lättare att felsöka. I det här fallet sitter det en massa som ingick i köpet så det är säljarens ansvar att allt fungerar. Jag är ju tacksam om jag slipper en massa olika antenner så vi får se hur det går..
Ha det!
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)