September, sommarmånad? [counter]

2018-09-02

1/9 Straffet kom direkt. Vaknar med ett häftigt ryggskott! Tänkte låta bli kappseglingen men vinden passar bra så jag gör ett försök. Tyngst är att få upp storseglet men det lyckas. Sedan lyckades jag segla hela banan utan att behöva mer än 1 krysslag, även om jag seglade onödigt långt. Kom i mål på plats 13 av 20, inget att skryta med. Efter lite lunch går jag till Ombo där det var riktigt trångt men jag lyckades knö mig in. Tror att vi blev 18 båtar vid bryggan.

2/9 Ligger kvar och och försöker få kroppen att fungera. Skottet sitter mitt emellan skulderbladen och gör jäkligt ont, så pass att jag har svårt att andas ibland. Kanonväder men svårt att njuta!

3/9 Fattigt med vind så motorn får ta mig till Vadstena. Margitha ansluter så jag får en gast på kappseglingen. Riktigt lite vind vilket bör passa oss men jag tror att bottnen är för skitig. Vi var 2;a i mål men korrigerade tiden gjorde att vi blev 5:a av 6 startande.

4/9 Driver till Motala, riktigt lite vind. På kvällen kapppsegling som handlade om att driva fortast och slutade med att ingen kom i mål inom de utsatta 2 timmarna. Mörkt och fuktigt.

5/9 Plockar ihop en del som skall hem och åker till varvet för att beställa lite reservdelar. Skall också försöka fixa ny drivlina till generatorn.

6/9 Kollar på möjlig drivning av generatorn. Det är fullt möjligt men när jag fick priset för 2 remhjul och en rem, 5700:- plus moms var det bara att leta andra alternativ. I kväll har det varit speedway, spännande ända in i sista heatet. Det slutade med Piratvinst så nu blir det allsvensk final under 2 veckor. Kul!

7/9 I dag har jag först varit i Motala för att flytta min båtvagn. Klubben hade ställt den på en plats där den inte skall stå. Lite surt att behöva fixa dragfordon för att flytta den 50 m. Sedan blev det att dra till skogs för East Sweden Rally. Kul att se på några duktiga rattvridare som inte är främmande för att räta på högerbenet.

8/9 Nya turer till skogen. Hinner se 2 sträckor men blir lite besviken. Det är bara ett fåtal som verkligen försöker gasa. Sedan ett mellanskikt som antingen är på väg upp eller ner och till sist ett antal som åker ungefär som jag när vi skall handla. Att betala dyr startavgift utan att ha provat vilken hastighet som behövs är ju dumt eftersom startavgift är dyrt!

9/9 Valdag. Avklarat tidigare i veckan så i dag blev det Husbil och husvagnsmässa på Elmia i Jönköping. Man undrar vem som skall köpa alla som finns utställda och de flesta kommer dessutom att säljas i måmga exemplar. Det finns märken som har 40 modeller! Gemensamt för alla är att de kostar många pengar...

10/9 Försöker göra om båtvagnen så att den passar båten. Inte så lätt när man inte vet hur kölen ser ut utan man måste gissa. Eftersom båten går väldigt djupt måste jag försöka sänka ner kölen så djupt som möjligt för att kunna polera skrovet och ta mig i och ur båten utan att behöva ha 4 m stege. Jag hoppas att det blir rätt, det är så dags att försöka bygga om när båten hänger i kranen och det är kö bakom!

11/10 Har varit på bilskroten och försökt skaffa kamremsdrev. Inte helt enkelt, nuförtiden tar man inte vara på fungerande grejor utan pressar och smälter allt. Har i alla fall blivit lovad att få 2 drev på torsdag. Jag var på Valles igår och de lovade hjälpa mig med konverteringen och att skaffa fram remmar.

12/10 Jobbar lite. Tar med Margitha till Arlanda där vi byter en sk. riksbil mot en av våra egna hyrbilar. På hemvägen besöker vi några husbilssäljare. Hur dum får man bli? Det blev jättedyrt!  Vi bytte till oss en ny KABE hos Blå kustens fritidscenter, en 2018 som är registrerad med låga skatten. Skall bli kul med en ny bil som vi får om ett par veckor.

13/10 Fick mina drev till generatorn i båten. Jag visade dom för killarna på verkstaden och fick bakläxa direkt. De är från Volvo B30 men de såg direkt att de kom från olika årsmodell och har olika struktur på kuggarna. Kuggarna på de nyare är lite rundare och de gamla lite kantigare. I kväll blev det allsvenska finalen i speedway som piraterna vann med 18 poäng. Det bådar gott för sista matchen som går nästa vecka i Nyköping.

14/10 Lite jobb på fm. innan jag bestämmer mig för att åka ut med båten. Margitha jobbar hela helgen och det är inget kul att sitta och glo på tv själv. Det blåser på så pass att jag inte vågar backa ut båten utan hjälp då risken är stor att jag annars kör emot grannen. Det visar sig att han också skall ut så det är bara att vänta tills han har gått. Har sedan länge vetat att läbåt går först. På sjön är det kallt och motvind så det får bli motorgång till Vadstena. När jag förtöjt och går ner hör jag det mysiga tickandet från värmaren och känner hur diverse lemmar tinar samtidigt som jag häller upp en rejäl whisky. Är det det som kallas för livet på en pinne?

15/9 Värmaren får fortsätta ticka, det är kallt men under dagen blir det sol och fint. Det blir ingen kappsegling for mig eftersom man inte har skrivit in shorthanded  i inbjudan. Gör man sådana missar blir det bara 4 startande båtar. Jag ligger kvar eftersom vinden bär emot. Går jag till Askersund får jag en lååång kryss tillbaka, Hjo nu är för stökigt med en lång kryss dit. Aska är för ensamt så inget är bra. Enklast att ligga kvar.

16/9 Slöar hela dagen. Kom på att husbilen skall på service i morgon bitti så det är bara att åka till Tegelviken efter att ha tankat fullt.

17/9 Servicen avklarad. En massa annat som skall fixas, kort till parabolen skall returneras, de nya remhjulen till generatorn skall få en passande rem så jobb saknas inte.

18/9 En gammal kompis, Tommy, som nu bor i Thailand hör av sig. Han har en båtvagn stående i hamnen. Jag försöker hitta den men han kommer inte ihåg hur den ser ut! Säkert ett 50-tal att välja på men jag vet vem han köpte den av så jag ringer honom. Han vet att den hade en axel så jag hittar den efter en stund. Tommy ringer så vi kommer överens om priset. Nu har jag 2 vagnar så en måste passa, den andra får barnbarnet med Maxin överta. Båten har också fått lite behövlig omvårdnad. Dammsugning både i ruffarna och motorrummet och dessutom blodbyte så blev den som ny.

19/9 Jobbar lite ibland. Idag har vi också tömt husbilen på allt som inte skall följa den. Vi har ju bra lastvikter både på den här och den nya. Ni andra som har 3,500 kilosbilar, väg dem! Det vi bar ur väger massor. troligen ca 300 kilo, så blir ni vägda väntar dyra böter.

20/9 Idag har jag fyllt på olja efter bytet. Man undrar hur konstruktörerna tänker. Att fylla på utan att spilla är nästan omöjligt! Det är cirka 4 cm mellan oljepåfyllningen och durken över. Det går alltså inte att fylla från en flaska då den bara går att tömma till hälften. Inte nog med det, det går inte att börja fylla från en full flaska eftersom den måste lutas för att få den på plats! Jag har hittat en platt flaska som jag kan ha 8 dl i från början och tömma den till 4, så det går åt 5 fyllningar för att få i 2 liter. Dessutom sitter oljestickan på sidan av motorn och den är lätt att få ur. Att hitta det hål den skall sitta i är svårare eftersom det inte går att se utan man får känna var hålet är med ena handen och sedan försöka få dit den med den andra handen. Jag tror att de började båtbygget med en motor och sedan byggde man båten runt den....

21/9 Har bara förvissat mig om att förtöjningar och fendrar är så bra jag kan göra det med de verktyg jag har. 25 m/sek är ju ingen lek.

22/9 Åker till Asby för att titta på rallytävling. Tittar 1 timme, ger sedan upp och åker hem. Bara max 5 som verkligen försöker gasa. Sedan firar vi Margithas barn barn som fyller 10.

23/9 Åker för att plocka ur båten. Möts av en båtgranne som har bytt en förtöjningslina då den andra gått av. Hyggligt, nu blev det inga skador! Tydligen skall man vara försiktig med linor som är töjbara. Mina såg fina ut men är gamla. Solen tar väl på materialet. Fy vad grejer som skall hem trots att jag försökt att inte lasta i en massa onödigt, det blir många kilon ändå. Plockar också bort generatorn som skall på test. Tror inte den laddar som den skall.

24/9 Bara 3 mån till julafton! Jobb en stor del av dagen. Inte bra, det inkräktrar på fritiden! Får inget gjort för egen del mer än att lämna in generatorn för kontroll. Kollar också vad elektrisk handbroms kostar till husbilen. Vitsen är att man då slipper problemet med att handbromsspaken sitter i vägen när man skall snurra förarstolen. Det blir inte aktuellt, kostnad 12,000:-!!

26/9 Hade tänkt svetsa fast ett drag på en båtvagn idag men vädret är inte kul. Det blåser så man kan knappt stå upprätt och det verkar att hålla på så resten av veckan. Det gör också att jag inte kan få bort storseglet från båten. Har också fått besked beträffande generatorn. Den laddar inte som den skall ska och har tydligen varit så sedan jag köpte båten. Inte värt att laga utan tyärr bara att beställa en ny.

30/9 Dragkroken fixad och det mesta bortplockat ur båten så nu känns det att hösten är här. Har inte lyckats ta bort storseglet eftersom det blåst för mycket ett par veckor. När det är borta är det bara att lyfta. Kvar att fixa är ju också generatorn men det hinner jag under vintern.