Kul men hysterisk och jobbig!

2018-07-01

1/7 Skärgårdssegling i byig vind kan närmast betecknas som livsfarligt! När det kommer en by är man bara passagerare eftersom det är alldeles för många tampar att släppa på och dessutom en autopilot med ytterst tveksam funktion. Det här är ingen båt för 1 person utan behöver åtminstone 2-3 pers. som besättning. Vi har i alla fall tagit oss till en fin hamn på Björkö där Margitha har bjudit på både lunch och middag.

2/7 Kanonväder igen. Vi tar oss sakta för motor till Marstrand och på eftermiddagen åker Margitha hem. Hennes semester är slut för den här gången. På kvällen fortsätter felsökningen och vi hittar några mystiska fel. Vi får se i morgon om vi lyckats.

3/7 Ut och testar i 2 1/2 tim. Inga som helst fel visar sig! Fjärkontrollen som inte fungerade i går fungerar perfekt hos Raymarine och i kväll har vi provat den i båten igen. Den har tydligen självläkt! Funkar perfekt så nu hoppas jag alla de bekymren är lösta. Har börjat ändra om en del saker som är gjort för en stor besättning men nu skall kunna skötas av en person. Gör om revfunktionen och kortar linor som är onödigt länga och bara skapar spindelväv i sittbrunnen. Har också börjat på en enkel fastsättning av rodret så att det går att lämna åtminstone en 1/2 minut.

5/7 Har lånat bil och skaffat grejer jag behöver. Fick tillbringa 1 ½ tim i bilkö. Har sedan fixat ett ställbart fäste till rorkulten av en bit slang och har inte ens behövt borra i båten. Blev skitbra! Har också fixat ett magnetfäste till kylens lock så att man kan plocka i den utan att behöva stå och hålla locket med armen. Blev kanon! Det är flera kappseglingar som pågår samtidigt här utanför så i morgon skall jag vara åskådare.

6/7 Det blir en häftig dag i solen! Det är svårt att skydda sig mot värme och sol. Har sandaler på mig så jag måste gömma fötterna i skuggan efter 3-4 tim. På kvällen har jag ett nytt jobb, jag tar hand om kajakuthyrningen eftersom Rejdar som äger den skall fira sin brors födelsedag. Han jobbar annars 7 dagar iveckan från 7-8 på morgonen till 9 på kvällen. Över 100 kajaker ingår i flottan.

7/7 Tar mig ut till ön för att titta på seglingarna där tyvärr sista båten med manlig besättning blir utslagen och får i morgon segla om 3:dje pris. Tjejerna går vidare till finalen i morgon. Dom är riktigt duktiga. Har också träffat Bengt som var med på Rysslandseglingen 2015, kul med ett återseende efter 3 år.

8/7 Varmt! Orkar inte ut och titta på finalerna utan försöker hålla mig i skuggan. Måste också bunkra en del, det är tungt med juice och fil. Det gäller att passa på medan jag kan låna en cykel. I morgon är det meningen att jag skall börja segla mot ostkusten.

9/7 Lossar förtöjningarna 5:45 och får vinden mitt i näsan trots utlovad nordvind. Efter Albrektsundskanalen blir det en fin vind från ost en ½ timme innan det vänder helt till väst. Fungerar bra ända till Vinga då det börjar tuta i och sjön blir grov. Här kan man inte sitta och bara låta båten segla utan man får jobba med tamparna hela tiden. Annars klara inte autopiloten att styra utan man kör omkull och vinglar hur som helst. Det är kul när allt rätt så att den bara skenar på. Under dagen ökar vinden så att jag måste reva storen, inte enkelt när man är ensam! Tar 2 rev direkt som jag sedan varit på väg att slå ut flera ggr men som tur är avvaktat. Hamnade i kväll i Varberg och det första som händer är att den Norrman som ligger innerst säger att han skall gå kl 6. Det har man ju hört några ggr nu så i morgon skall jag vara uppe kl 6 och går han inte då skall jag väcka dom ordentligt.

10/7  Norrmannen går som planerat och jag kryper ner en stund. Kommer iväg kl 10 i byig vind. Det blåser inte så mycket men jag måste ha 2 rev och halva focken inrullad. Efter några timmar vrider vinden på syd och avtar. Därefter vrider vinden sakta medsols men blir så svag att jag kör motor resten av dagen. I morse gick min telefon sönder så jag går till Halmstad där jag hoppas att någon kan fixa det. Skor går sönder och en del annat men så är seglarlivet.

11/7 Gå, gå, gå! Det är vardag för oss som seglar när vi behöver något. I morse försökte jag få telefonen fixad och på första stället kunde de beställa ett nytt batteri. På nästa ställe, på andra sidan av stan, kollade de batteriet och plötsligt tog det laddning igen. Bara att gå hela vägen tillbaka och fortsätta ladda. Har sedan ägnat dagen åt tvättstugan, inget kul, den är trång och skulle lätt kunna fungera som bastu. När torktumlaren varit på måste man ha dörren öppen för att kunna andas. Skall bli skönt med rena lakan i kväll.

12/7 Börjar med 2½ tim motor. lite vind mitt i näsan. Vrider sedan på NV och ökar sakta. Med 4,5 m/sek går det nästan 7 knop. Jättefint men när jag rundar Kullens fyr blir det undanvind som ökar hela dagen till över 10 m/sek. Går ju bra ända tills jag försöker ta ner storseglet som fastnar och flaxar vilt. Efter en riktig brottningsmatch i den kraftiga sjögången vinner jag till slut och får om ett beslagsband så att jag kan ta mig in i hamn och binda fast. Ganska medtagen är det gott med en kall öl. Ligger i Parapeten för er som vet.

13/7 Fredag den 13:e seglar man inte! Ligger kvar och handlar lite mat och småfixar. Varmt som f-n. Vilar den trötta kroppen för nya tag i morgon. Har tänkt ta mig ända till Falsterbo så jag räknar med tidig avgång. Sill och potatis sover man nog gott på.

14/7 Lördagssegling till Falsterbo. Blev 40 M. Tyvärr räcker inte batterierna så motorn måste gå en del. Autopilot och dator, kyl och andra instrument förbrukar mer än solcellerna ger. Har tyvärr inte fått landström sedan Halmstad och får inte i kväll heller. Konstigt att man inte kan hitta information om djupet i en del hamnar, den här är ett bra exempel. Jag frågar hamnkaptenen och får svaret att vi får in ganska stora båtar så det går säkert bra. Jag fråga r igen hur djupt det är och han svarar ca 2 meter! Jag behöver minst 20-30cm mer! Vid passage under Öresundsbron idag såg jag att det är många som vill till Sverige, köerna på brron såg ut att börja nära Köpenhamn. Skönt att kunna passera på undersidan! I morgon är det tidig väckning, Bron öppnas kl.6 och 7 sedan inte förrän kl.10 beroende på att det finns en massa hästdårar som skall till Falsterbo Horse Show.

15/7 Efter en vidrig natt med vindskift så att sjön sdlog in bakifrån och jag måste flytta några meter kl 03:00. Försökte sova en stund till men det blev uppstigning kl 05:30 för att hinna med broöppning kl 06:00. Hade varit smart att gå igenom i går kväll och ankra i södra änden av kanalen. Sedan en fin dag på havet till Kåseberga dit jag kom redan 13;15. Där får jag besök av Bengt som var med när vi seglade hem från Tyskland 2014. Kul med besök ombord.

16/7 Dagen börjar med läns men det går fort över! Tanken var att gå till Åhus men jag drar mot Christiansö drar vi blir 48 båtar i den trånga hamnen. Jag blir liggande 4 båtar ut. Dyr krognota!

17/7 Försöker gå vid 8-tiden men det tar tid att väcka båten på utsidan, de säger att de inte är morgonmänniskor. Då är det väl lämplihgt att inte komma in sist? Drar mot norr för motor men hjälper till med segel när tillfälle bjuds. Sista biten får jag mycket motström. Hamnar till sist på Utklippan. Finns nog en webbkamera som kan verifiera det hela.

18/7 Vaknar tidigt men vinden har vridit på väst och jag ligger på östra kajen vilket innebär att jag inte kommer ut. Så småningom kommer den som tömmer sopor och torrdass. Han drar ut mig från kajen så att jag kan röra mig fritt. Det regnar riktigt ordentligt så ibland är sikten bara ca 100m. Det avtar under dagen och på em. i Kristianopel är det fint väder och vinden lägger sig helt. Det är minst sagt fullt i hamnen....

19/7 Bestämmer mig för att segla hela vägen till Mörbylånga  där jag skall träffa en gammal kompis som jag också gästade för 2 år sedan. Som vanligt har SMHI fel, vinvridet från nord till ost kom aldrig, så halvvägs får jag ge mig och köra motor resten av vägen. Bra med kompis som hämtar i hamnen och kör till Färjestaden för inköp och tillbaka igen. Sedan blir det hem till Laban för en kanonfin middag med tillbehör. Tack till er båda!

20/7 Frän segling dikt bidevind mot Kalmar, hade en båt ca 1/2 sjömil före och efter 2 slag var han lika mycket efter. Hungrig blir man och väljer det dyra alternativet. Hyggligt bra krogmiddag i värmen.

21/7 Drar vidare norr ut. Får undanvind i värmen så det fläktar inte alls! Doppar kepsen i vatten för att undvika solsting. Bada går ju inte i rabarberkrämen. Sista biten får jag lite bidevind och hittar då en motorbåt utan bränsle så den släpar jag i hamn. Duschar och går till Badholmen för middag. Efter att ha hittat ett bord väntar jag 20 min. innan jag lyckas få till en beställning. Efter ytterligare 10 min kommer den kypare som tydligen har hand om bordet så jag beställer om ölen, förrätt och varmrätt. Får de båda första och väntar sedan nästan en timme på varmrätten. När jag undrar var den är frågar han vad jag vill beställa! Då brinner det av på riktigt!! Jag ber honom dra till ett ännu varmare ställe än där vi är och talar om att jag vill inte beställa något alls utan betala min öl. Förrätten får han bjuda på. Länge sedan man kunde äta på krogen för 59:- även om det var lite. När han skulle ta betalt gjorde han fel 4 ggr. så han var lite nervös och bad om ursäkt.

22/7 Laban hämtar mig på morgonen, vi skall till Figeholm och titta på en båt han är intresserad av. Presseningen ligger på och båten har inte varit i sjön på 2 år. Den är i och försej billig med hyfsat nya segel men det är ju ett projekt. Gammal 1-cylindrig Yanmar som är driftsäkert men låter och skakar hemskt. Resten av dagen har jag bara slöat och tittat på konstiga försök att lägga till. Framför allt en tysk som skrek till damen ombord så det lät som om han var nära hjärtinfarkt. Det var han som inte kunde köra och helt hans fel att de kom till en plats som inte var tänkt.

23/7 Hissar direkt i hamnen och fär den utlovade västvinden, går fint 1 tim innan det dör ut och jag gör 1 knop 1 tim. Sedan kommer sjöbrisen med 6-7 m/sek och det går fort, som bäst över 9 knop. Får lite kappsegling med en Arcona 340 som borde slå mig men icke. Tar ner i höjd med mitt favoritställe Älö där det ser ut att vara många båtar idag men jag fortsätter in till Blankaholm, en lugn och trevlig hamn där jag träffar Johnny med damsällskap. Det blir middag på värdshuset som inte har koll på vad som händer i omvärlden.

24/7 5 månader till julafton! Känns inte så när jag tar mig ut till sjöfyran och börjar segla. Kul att se hur fort det går mot andra båtar när det finns många att jämföra med. Tar mig till Västervik och den mycket kritiserade hamnen och Björn Ulveus bygge. Jag tycker det blev skitbra och nu är det ordning i hamnen med en massa nya bommar mm. På utsidan i Gamlebyviken har man byggt en badplats så jag tycker allt ser bra ut. Dessutom har hamnpriserna sjunkit till en mera acceptabel nivå.

25/7 Kallas det vilodag när man är för lat att segla vidare? Det blir en promenad till centrum för lite shopping och sedan bara försöka hitta skugga. Fick vila 2 ggr på vägen från centrum till hamnen.

26/7 Måste flytta till en annan brygga eftersom hela Slottsholmen är reserverad för Storebroklubben som kommer hit med 39 båtar. En klubb jag aldrig skulle bli medlem i eftersom man är noga med att båtarna ligger i storleksordning. De stora över 50 fot ligger precis vid restaurangen och sedan ligger de allt längre bort. De kommer givetvis in i storleksordning så de stora får välja först. De flesta stora verkar komma från vår huvudstad eller dess närhet. Skall kolla vart de skall härifrån eftersom jag inte tänker utsätta mig för svallet. Har även idag bunkrat lite, man orkar inte så mycket i den här värmen.

27/7 Har läst någonstans att det skall vara festligheter i Valdemarsvik den 26:e & 27:e så jag seglar dit. Blev en tuff dag med beräknade 22 M som med krysstillag slutade på38,7 vilket tog 8 timmar. Sliten kommer jag in i en fridfull hamn och får en plats långsides. På vägen har jag sett det grundstötta fartyget på väg till Södertälje med 1200 bilar ombórd. Det är troligen olagliglia Wolksvagen eller Audi så det gör inget om de inte kommer fram.

28/7 I dag har jag fått besök av Margitha, kul att få prata med någon man känner. Vi tar det lungt och ett par promenader i byn. Vi har haft en del moln så kroppen har fått lite vila från solen, skönt! Här är det nära till det mesta. 200 meter till ICA och systemet. Blir kvar i morgon också eftersom jag beställt tvättstuga och Margitha skall hem.

29/7 Vi tar bilen ut till Fyrudden och Gryts varv, skönt med AC! På kvällen tvättar jag efter en del strul då någon tagit vår bokade tid. Det löser sig till slut. Margitha åker hem för att jobba tidit i morgon.

30/7 Hade tänkt gå vidare men jag hör åska nästan hela dagen och kan nog inte ligga på något säkrare ställe med höga berg runtom. Bunkrar istället, här är det nära till både ICA och systemet. Dyrt och långa armar! På kvällen kommer Johnny som blivit fördröjd av oljan efter grundstötta fartyget och fått gå en omväg ut på havet. De fixar en sillmiddag med tillbehör så jag är inte helt nykter när jag kryper ner i kojen.